הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

איך לצאת בשלום סכסוך עם שותף עסקי

19/06/2018
איך לצאת בשלום סכסוך עם שותף עסקי

עסקים רבים בארץ מבוססים על שותפויות עסקיות. שותפויות עסקיות רבות המתחילות באופטימיות ובאופוריה, מגיעות לסוף דרכן בסכסוכי שותפים מרים וכואבים, בין מי שעד לא מכבר היו שותפים לדרך עסקית, חברים קרובים ואפילו קרובי משפחה. ממש כשם שנישואים רבים מסתיימים בגירושים, כך גם שותפים עסקיים עלולים להגיע בשלב מסוים לסכסוכים חריפים ואף להיפרדות.

 

סכסוכים בין שותפים הינם נפוצים מאד בישראל. מדובר בתופעה רחבת היקף אשר מקיפה את כל שדירות הציבור. החל מסכסוך בין גננות שחברו לניהול פעוטון משותף ועד לשותפים שחברו יחדיו להקמת חברת היי טק גלובלית. כמעט כל סכסוכי השותפים הינם בעלי מאפיינים דומים.

 

סכסוכי שותפים יכולים לפרוץ בשל סיבות מגוונות כיד הדמיון הטובה. פעמים רבות הסיבה הרשמית הנשמעת מפיו של אחד הצדדים הינה כי הוא משקיע בעסק המשותף הרבה יותר משותפו ולא מתוגמל בהתאם, או כי שותפו נוהג כלפיו בחוסר הגינות. ברם, לעיתים, ממש כמו בזוגיות שהגיעה לקיצה, הסיבה האמיתית הינה פשוטה: התפוגגות הכימיה בין השותפים ו"עייפות מצטברת"  של מי מהשותפים מההתנהלות העסקית המשותפת.

 

לרוב, סכסוכים בין שותפים הינם קשים ואמוציונליים ומשפיעים על כל הסביבה הקרובה: בני המשפחות, הספקים, העובדים וכל מי שבא במגע עם העסק המשותף. תוצאת הסכסוך, ככל שאינו מטופל כראוי, יכולה להיות לא רק פגיעה אנושה בעסק המשותף אלא גם נזקים כלכליים לשותפים. לכן, חשוב מאד לנהל סכסוך עם שותף ,בצעדים מדודים תוך שקילת כל הסיכונים.

 

עו"ד משה כאהן המתמחה בייצוג סכסוכים בחברות ובשותפויות, מציג את כללי הזהב, כיצד להימנע מסכסוך שותפים , או לחילופין, אם כבר פרץ הסכסוך, כיצד לצלוח אותו בשלום:

  • לפני ההתקשרות עם השותף הפוטנציאלי, בדקו היטב אצל המקורבים לו, פרטים אודות עברו, אופיו ובמיוחד על המזג שלו. לפעמים אפילו  חיפוש תמים באינטרנט עלול לחשוף ששותפכם העתידי כבר הסתכסך בעבר עם שותף או עם החוק. אם הנתונים שתקבל ידליקו לכם אורות אדומים , שקלו היטב ,האם תרצו להיכנס למערכת יחסים עסקית עם אדם כזה ויפה שעה אחת קודם.
  • חשוב להסדיר מראש, בהסכם המייסדים, את אופן פירוק השותפות העסקית  וההיפרדות של השותפים איש מרעהו, אם וכאשר יקלעו לסכסוך שלא יאפשר להם המשך פעילות משותפת.
  • רצוי להיוועץ עם עורך דין מטעמכם, ככל המוקדם עם פרוץ הסכסוך. עוה"ד ילווה אתכם בתהליך הקשה והאמוציונלי וייעץ  לכם להימנע מלהוציא הודעות או אימרות "מהבטן", שעלולות לפגוע בכם מבחינה משפטית בהמשך.
  • בעת הסכסוך מניעת חלוקת רווחים, הדחת שותף מתפקיד ניהולי , שינויי תקנון ועוד, עשויים להיחשב כפעולות לגיטימיות, כל עוד הן נעשות בהתאם לחוק, להסכמים ולתקנון.
  • מאידך, יש להימנע מצעדים גורפים שעלולים להשפיע לרעה על עתיד העסק המשותף כגון: החלטה לא לאפשר תשלומים לספקים ולעובדים  או צעדים שיפגעו בלקוחות. צעדים גורפים  כאלו עלולים לגרום ל"שפיכת התינוק עם המים" ולהתפרש כמהלכים שאינם לגיטימיים.
  • כמו כן, מאותם הסיבות עדיף בד"כ לא לערב בסכסוך, צדדים שלישיים שאינם יכולים לתרום ליישובו כגון: עובדים לקוחות וספקים.
  • לפני שפונים לערכאה משפטית, יש לבדוק האם ניתן לקבל ע"פ מסמכי החברה החלטה ברוב קולות אשר תייתר את הפנייה לבית המשפט. במובן זה, סכסוך בין שני צדדים המאוגדים בחברה פרטית, שבה לכ"א מחצית מההון וזכויות ההצבעה וללא יכולת הכרעה, הינו פחות מתאים לפתרון כזה.
  • בעקרון עדיף להסדיר סכסוך בין שותפים מחוץ לבית המשפט (לרבות ע"י גישור או בוררות), שכן פנייה לפתרון הסכסוך באמצעות ביהמ"ש,  עלולה להיחשף לעין הציבורית ולהביא לפגיעה במוניטין של העסק.

·     מאידך, אם מסתבר לכם שהצד השני נוקט בצעדים חד צדדיים כגון, השתלטות חד צדדית על מלאי או  נכסים או פנייה חד צדדית ללקוחות, אל תהססו לפנות לבית המשפט לקבלת סעדים זמניים.

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד