חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

החיים מתחילים בגיל 50: הכוח הכלכלי והצרכני של בני הגיל השני

העלייה המשמעותית בתוחלת החיים מביאה כבר עכשיו למצב בו מירב האנשים זוכים בפועל ל'מחזור חיים שני' ולמעשה לגיבושה של קבוצת הגילאים הגדולה ביותר באוכלוסיה : בני 'הגיל השני', שתגיע עד כדי מחצית מאוכלוסיית העולם המערבי, שתכלול אנשים מהגילאים הנחשבים עדיין כ'גילאי אמצע החיים' (מעל גיל 50), ועד בני מאה ויותר.

 

קבוצת גיל זו מובחנת מכמה היבטים, אולם אחד הבולטים בהם הוא כי מדובר בקבוצת גיל מבוססת כלכלית, בריאה פיזית, ובעלת רצון ומודעות ליצור לעצמה איכות חיים גבוהה. לפיכך, קבוצה זו מהווה כוח צרכני וכלכלי מוביל ותוסס, שעדיין לא זוהה וקוטלג על ידי החברות המסחריות כקבוצה נפרדת בעלת כוח קנייה חזק ומבודל.

 

אפילו חברות המחקר הבינלאומיות מחמיצות את הפוטנציאל הקיים בשוק מרכזי חדש בהתהוות, כיוון שהן מייעצות ללקוחותיהן רק לטווחי זמן קרובים ואינן צופות את השינוי שמתחולל בחברה, שיהפוך להיות בעל השפעה עצומה על השווקים בעשורים הבאים. "מדובר בטעות בסיסית בפילוח השיווקי", אומר בן-שאול. "לפנינו שוק צרכני מבודל עם קהל צרכנים בעל רצונות מגובשים, ממש כמו שוק הילדים, במספר תחומים ברורים ועם יכולות כלכליות לממש צרכים ורצונות אלו. חוסר ההבנה יוצר התייחסות לקבוצה זו כאל תת-שוק, בעוד בני ה'גיל השני' אינם שוק ביניים או פלח של 'מתבגרים-מזדקנים', חברי שוק 'גיל הזהב', אלא קבוצה מבודלת ומרכזית". 

 

במטרה להמחיש שמוצרי השוק התואמים לקהל יעד מרכזי זה קיימים, למרות שטרם הוגדרו נכונה, 'המרכול השכונתי הראשון לבני המחזור השני'. מרכול זה ירכז שפע מוצרי צריכה הפונים אל קבוצה זו ונותנים מענה לצרכיה ורצונותיה וביניהם: מוצרי הנעלה ומכונים אורטופדיים, מוצרי שמע המעניקים פתרון אסתטי לליקויי שמיעה, מוצרי שינה וטיפולי גב, מוצרי ראייה ממשקפיים ועד ניתוחי לייזר שייתנו לבני 'הגיל השני' מענה רפואי ואסתטי גם יחד, מוצרי שיער שהדרישה אליהם תגבר עוד יותר ככל שתעלה תוחלת החיים ואותה קבוצת גיל תשאף לשמר את מראה הצעיר ותהייה נכונה להשקיע סכומי כסף גבוהים בפתרונות של ניתוחים, השתלות, תוספות שיער, משחות וכדומה שייתנו פתרון לבעיות אסתטיות אלו ואחרות, תוספי מזון ותרופות טבעיות שכוח המשיכה שלהן בעיני בני 'הגיל השני' יעלה ככל שקבוצה זו תהפוך יותר דומינאנטית והמודעות שלה לאיכות חיים ותחזוק הגוף תיצור ביקוש למוצרים מתאימים, מוצרי קוסמטיקה וכמובן מוצרי פנאי, תרבות, תיירות ובידור, בנוסף לצריכת טיפולי המשלבים גוף ונפש- מפסיכולוגיה ועד סדנאות רוחניות ועוד.

 

ההבנה כי בני 'הגיל השני' הינם כוח כלכלי חשוב ומשפיע, תיצור תמורות לא רק בגישה הצרכנית של חברות רבות אשר ייפתחו וייצרו מוצרים אשר פונים באופן ממוקד אל קבוצת גיל זו, אלא גם בתפיסה הקיימת בתוך עולם התעסוקה.

בחברה כיום קיימת אפליה תעסוקתית ברורה כלפי בני הארבעים והחמישים. כעדות ניתן לראות אף את החלטת הממשלה בשנה שעברה, שהחליטה שלא לכלול מובטלים מעל גיל 45 בתוכנית ויסקונסין (באופן פרדוקסאלי, מצבם של בני החמישים חמור מבעלי נכות חלקית שאיבדו את כושר העבודה, כיון שהם מטופלים דרך הכוון תעסוקתי והכשרות של ביטוח לאומי במטרה להחזירם אל מעגל העבודה, בעוד לא נעשית כל פעילות מקדמת דומה, של הכוונה תעסוקתית, עבור בני החמישים המובטלים).

 

שיקולי ההעסקה של כל עובד כיום הם נגזרת של חישוב מספר השנים שנותרו עד גיל פרישה. הניסיון להסביר  שבני החמישים היום אינם נופלים בכושרם הפיזי ולא צפויים להיעדר מהעבודה יותר מהמצופה כיום מבני ה-30 וכי אנו כבר בתחילתם של 'מגה חיים' אינו פשוט. אך האקסיומות הקיימות והמגבילות כלפי העסקת מבוגרים ישתנו כתוצאה מההבנה וההגדרה שלהם כקבוצת צרכנים פעילה ומובחנת מזו שמעליה

 

ככל שילך ויעלה הכוח הצרכני של בני 'הגיל השני', ככל שכוחם הכלכלי בתוך האוכלוסייה יצמח ויהפוך דומיננטי יותר, כך תהייה לכך השפעה גם על השוק התעסוקתי. כאשר יהיה ברור שקיים פלח שוק  נפרד, שאינו רק נגזרת של 'גיל הביניים' או 'הגיל השלישי', אלא יש לו זהות משל עצמו והוא פלח דומיננטי ומשפיע מבחינה כלכלית (בנוסף לחברתית), כך גם ההתייחסות ליכולתם ומקומם של בני 'הגיל השני' להיות חלק ממעגל התעסוקה וחיי הקהילה היצרנית, ילך ויגדל.

 

הכותב הוא מחבר הספר "מחזור החיים השני"

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    25/05/2006
    לכבוד כנס "שיווק למגזר החרדי" שנערך שבוע שעבר, הפיקו במשרד הפרסום בולטון, חוברת המספקת סקירה מקיפה של אנשי מפתח בציבור החרדי. בתוך החוברת בחרנו להביא לך סקירה של העיתונים, השבועונים, הירחונים והחצריים שכדאי להכיר במגזר. את הסקירה ערך ינון פלח, משנה לעורך רשת המקומונים 'קו עיתונות דתית'. (הקובץ מצורף בפורמט PDF והינו מעט כבד להורדה- אתכם הסליחה). קרא עוד
עבור לתוכן העמוד