חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

שיווק לסקטור החרדי

שיווק מוצרים לסקטור החרדי נבדל במאפיינים מסוימים מהשיווק לסקטור הכללי. עם זאת חשוב להדגיש, כי בניגוד לחלק מהדעות הרווחות על מגזר זה, כוח הקניה של החרדים הוא גדול, והם מרבים לרכוש מוצרים איכותיים גם אם מחירם גבוה.

החרדים – הגדרה ונתונים סטטיסטיים
מיהו חרדי? ההגדרה לחרדי היא אדם השומר מצוות ושומע בקול הרבנים. מובילי הדעה של הציבור החרדי הם הרבנים, והציבור החרדי נשמע להם ועושה כמצוותם.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהווים החרדים 15 אחוזים מהאוכלוסייה. חשוב לציין, כי שיעור הנכסים המצויים בבעלות חרדים הוא 10 אחוזים. מספר משקי הבית במגזר החרדי הוא 130,000, ומספר הנפשות הממוצע בכל בית אב גדול מ- 6. על פי האומדנים הרשמיים כולל הציבור החרדי 780,000 נפשות, אולם ייתכן שהאומדנים אינם מדויקים, כיוון שמגזר זה אינו נוטה לשתף פעולה עם הרשויות ועם עורכי סקרים למיניהם. עוד ראוי לציין, כי מספר הזוגות הנישאים במגזר החרדי מדי שנה מגיע ל – 8,000.

מאפייני צריכה ומודרניזציה
בחינת סממני המודרניזציה של הציבור החרדי מגלה כי בשנים האחרונות ובמיוחד לאחר השקעתן בפרסום של מספר חברות גדולות, חלה עליה גדולה בצריכת מוצרים הנחשבים כמודרניים. כך למשל נמצא כי 58 אחוזים מהחרדים מחזיקים כיום כרטיסי אשראי, שיעור עצום לציבור שעד לפני שנים מעטות שילם במזומן בלבד. הגידול במספר בעלי כרטיסי האשראי נובע בעיקר מהשקעת חברות האשראי בשיווק לציבור החרדי, ויש להניח כי אם השקעה זו תימשך, יוסיף ויגדל שיעור המשתמשים בכרטיסים.

ניתן אף למצוא כי 62 אחוזים מהחרדים מחזיקים כיום טלפון סלולארי, שיעור הנמוך רק ב- 6 אחוזים משיעור מחזיקי הטלפונים הסלולאריים במגזר הכללי. 44 אחוזים מהחרדים הם בעלי מחשבים ו – 42 אחוזים הם בעלי מכוניות.

התגברות סממני המודרניזציה בציבור החרדי נובעת ממספר גורמים. העיקרי שבגורמים אלה הוא ההסכמה השקטה מצד הרבנים לכך שגברים שהקימו משפחה, עזבו את הישיבה ונמצאים בקשיים כלכליים, יחלו לעבוד וללמוד מקצועות טכנולוגיים. בחורי ישיבה רבים משתלבים כיום בחברות היי-טק ומרוויחים משכורות גדולות. קדמו להם נשות החרדים, שהשתלבו בתעשייה זו כבר לפני מספר שנים, עוד כשהיתה בחיתוליה. הרבנים "שחררו את החבל", והדבר הביא להתקדמות לעבר המודרניזציה של הציבור החרדי כולו.

הציבור החרדי אינו ציבור עני
טעות נפוצה היא שהציבור החרדי הוא ציבור עני. הדבר אינו נכון. הציבור החרדי אינו משתף פעולה עם הרשויות, והוא מעדיף להיחשב כעני ולהתחמק מתשלומי מס הכנסה, או לחלופין ליהנות מהטבות שונות אחרות. במגזר החרדי פועלים עסקים ביתיים רבים. ציבור גדול מתפרנס מכתיבת מזוזות וישנם סופרי סת"ם לא מעטים. הציבור החרדי חי טוב, וגם אם הוא נחשב עני, הדבר אינו נכון.

בחינת סגנון החיים של הציבור החרדי תגלה כי 33 אחוזים מהציבור נוהגים לאכול במסעדות במהלך חודש רגיל, 64 אחוזים צורכים מוצרי קוסמטיקה ואיפור, 44 אחוזים מחזיקים בביתם מחשב אישי, ו- 48 אחוזים מבצעים שיחות טלפון לחו"ל במהלך חודש רגיל. בנוסף, ניתן למצוא מודעות רבה למוצרים המזוהים כמודרניים, כמו פרינגלס, דגני בוקר ומיץ סחוט טרי. הנתונים משקפים מצב דומה לנתוני הציבור הכללי, ואינם מצביעים על עוני או על מצוקה.

אחת הסיבות לכך שנוטים לחשוב כי הציבור החרדי הוא ציבור עני, נובעת מהתפלגות הצריכה השוטפת של ציבור זה. 40 אחוזים מהצריכה השוטפת של החרדים מופנים למוצרי מזון, שיעור גבוה מאוד, המשקף בדרך כלל קושי כלכלי. במציאות נובע נתון זה מגודלן של המשפחות החרדיות, שיכולות לכלול 14 ו – 15 נפשות. גם לאחר ההשקעה הגדולה במזון, נשאר תקציב רב לרכישות אחרות.

מאפייני הרכישה
בעלי עסקים רבים סבורים כי החרדים מחפשים מוצרים זולים ובלתי איכותיים. זוהי תפיסה שגויה. החרדים הם צרכנים נבונים, המחשיבים מאוד שירות ואמינות, ודורשים מוצרים איכותיים שיחזיקו זמן רב.

הצרכן החרדי מוכן להשקיע כסף רב במוצר איכותי, גם בגלל מאפייני השימוש בהם. כך למשל, מכונת כביסה בבית חרדי בן שמונה נפשות, תידרש לפעילות בלתי פוסקת, וחייבת להיות אמינה ובעלת כושר עמידות. אם היא תתקלקל, תהיה לדבר משמעות רבה יותר מאשר בבית עם מספר נפשות מצומצם יותר. לכן, מוכנים החרדים לוותר לעיתים על מחיר זול תמורת איכות.

מאפיין נוסף של הצרכן החרדי הוא היצמדותו למותגים, ובמיוחד נאמנותו למותגים שהוכיחו את עצמם. דוגמא בולטת היא חברת בגיר, אשר מוכרת חליפות במחיר הגבוה בעשרות אחוזים ממחירי חליפות אחרות, ואשר שולטת בשוק החרדי, בגלל השירות הטוב, מפני שמוצריה נחשבים לאיכותיים ובמיוחד בזכות נאמנות הציבור לחברה שהיתה בעבר איכותית בהרבה משהיא כיום.

בעלי עסקים חילוניים מבקשים לעתים "לקנות" את לב הצרכן החרדי, דרך הבלטת הדתיות של החברה או של המוצר. זהו פתרון שגוי. החרדים מחפשים מקצוענות, ומעדיפים שידברו אליהם באופן ישיר ובגובה העיניים.

מעבר מפה לאוזן של המידע בולט במיוחד בחברה החרדית. השמועות עוברות מהר ברחוב החרדי, ומאפיין זה עשוי לבנות מוצר במהירות ולאורך זמן, ועלול גם להפיל מוצר באופן שיהיה קשה מאוד לבנות אותו מחדש בעתיד.

אפיקי פרסום
הציבור החרדי מייחס חשיבות רבה מאוד למילה הכתובה. החרדים קוראים עיתונים בשקיקה, ולכן פרסום במדיה זו נחשב לדרך היעילה ביותר לפרסום במגזר החרדי.

את העיתונים השונים קורא הציבור החרדי על פי השתייכותו הפוליטית. כך קוראים החסידים המשתייכים לאגודת ישראל את עיתון "המודיע" ואת השבועון "משפחה", והליטאים המשתייכים לדגל התורה קוראים את "יתד נאמן" ואת "משפחה". החרדים הספרדיים, שהם תומכי ש"ס, קוראים את "יום ליום" ואת "משפחה", והחרדים הלאומיים נוהגים לקרוא את שבועון "משפחה". החסידים נחשבים כבעלי כוח קנייה גדול, מרביתם עובדים ורבים מהם בעלי עסקים.

שלושת העיתונים המבוססים ביותר במגזר החרדי הם "המודיע", אליו נחשפים 43 אחוזים מן הציבור בסוף שבוע, "משפחה" אליו נחשפים 37 אחוזים מהחרדים ו"יתד נאמן", אשר שיעור החשיפה אליו מגיע ל- 36 אחוזים. חשוב לציין כי העיתונים הנרכשים במגזר החרדי עוברים מיד ליד, וכל עיתון עובר לשכנים, לחברים ולבני משפחה, דבר המבטיח תפוצה גדולה ברבה ממספר הגיליונות הנמכר.

אפיק פרסום יעיל נוסף בגזר החרדי הוא מודעות הרחוב – הפשקווילים. הרחובות החרדים מלאים במודעות רחוב ופוסטרים. התגובות למודעות אלו חזקות מאוד ועלותן נמוכה. מרבית החברות הגדולות נוהגות לפרסם במגזר החרדי באמצעות מודעות רחוב.

פער המעמדות – אמת או אגדה?
דעה רווחת נוספת שאינה נכונה היא כי הפער בין המעמדות במגזר החרדי גדול במיוחד. אמנם ישנם במגזר זה כמו במגזרים אחרים, חלקים עשירים וחלקים עניים, אך מרבית הציבור משתייך למעמד הבינוני, כמו בציבור הכללי. יצוין עם זאת, כי מצב העניים בציבור החרדי טוב ממצב העניים בציבור הכללי, שכן החרדים נוהגים לתמוך במי שנקלע לקשיים ומוסד גמילות החסדים במגזר הוא מפותח במיוחד.

* המאמר הוא סיכום הרצאתו של ישעיהו איצקוביץ – מנכ"ל משרד הפרסום "תוצאות אפקטיביות", המתמחה בשיווק למגזר החרדי. ההרצאה התקיימה במרכז הבנייה הישראלי במסגרת יום עיון בנושא שיווק לסקטור החרדי.

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד