חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

המגזר הערבי, שילוט החוצות ותעמולת הבחירות

עוגת המדיה בחברה הערבית מושפעת מהשינוי אשר עובר על שוק הפרסום והשיווק הבינ"ל והישראלי. אם פעם קיבלה העיתונות הכתובה נתח של 100%, היום אפשר לחלק את עוגת המדיה בצורה אחרת לגמרי.

לצורך העניין אנחנו מדברים על ערוצי מדיה שונים בפורמט הבא:

א. עיתונות כתובה:
- עיתונים יומיים: 1
- עיתונים תלת שבועיים : 1
- עיתונים שבועיים : 9
- מגזינים לנשים : 2
- מגזין לצעירים : 1
סה"כ : 14 ערוצי מדיה כתובה.

ב. רדיו:
- רשת ד'
- רדיו פרטי.

ג. שלטי חוצות:
- אסיא – פרסום חוצות .
- יארא מדיה – פרסום חוצות, ופרסום נע.
- עוד חברות קטנות שיש להם שלטים בודדים.

כפי שקיים מחסור במידע רב לגבי המגזר הערבי, כך גם לגבי ההיבט המחקרי ובקרת המדיה של הפרסום קיים מחסור. אין גוף מפקח על בקרה תקציבית ובקרת מדיה, נוסח יפעת בקרת פרסום וכמעט ואין פאנל נבדקים לקיום מחקרי סגנון חיים – Life style.
לכן ההסתמכות תהיה על בקרה פנימית בתוך משרדי הפרסום המתמחים במגזר הערבי ועל הערכות תקציביות.

שנת 1999 הייתה לפי דעתי שנה מצוינת לענף הפרסום במגזר הערבי, לאחר הסכם השלום עם ירדן והסכם אוסלו. סקר שנעשה ע"י קבוצת מגזרים בספטמבר 1999 בקרב מנהלי שיווק במגזר העסקי בישראל הראה ש- 3.5% מסך התקציבים בארץ מופנה למגזר הערבי (קרוב ל- 35 מליון דולר) . שזה לדעתי גם אז לא היה מספיק כדי להצליח בשינוי הרגלי צריכה והחדרת מותגים. כיום מדברים על סכום מאוד נמוך הנע בין 9-10 מליון דולר, שהוא תוצאה של המצב השורר במשק מזה שנים.

מה גרם להתחזקות שלטי חוצות במגזר ?
1. המחסור בטלוויזיה במגזר הערבי חייב הפניית תקציבי פרסום למדיות אחרות. לצורך כך המפרסם חיפש אפיק חדש, חד וקולע, ולכן החלו בהפניית משאבים לענף שילוט החוצות. כיום אין כמעט קמפיין שעולה לאוויר בלי נתח נכבד של שלטי חוצות.

2. השוני העצום בתרבות הקריאה אצל הצרכן הערבי , נוסף לצורת הפרסום על גבי שלטי החוצות: מסרים קצרים וחדים ותופסים את הצרכן בזמן הפנוי שלו.

3. התפתחות תשתית הרחובות בקרב הישובים הערביים.

4. ריבוי הרכבים במגזר הערבי : לצורך דוגמא בנצרת : 15,460 כלי רכב.

5. המחסור בתקציבים חייב חיפוש מדיה במחירים סבירים ולתקופה ארוכה. אגב: המחירים מאוד סבירים וכל שלט נקנה לתקופה של חודש.

כפי שרואים ומרגישים בשטח כמעט אין ישוב ערבי שאין בו שלטי חוצות. אגב במגזר הערבי יש 118 ישובים. כאשר בכל ישוב יש בין 3-4 שלטי חוצות.

סקר אפקטיביות בפרסום שנערך ע"י חברת עלית לאחד ממותגיה במגזר הראה שאחוז החשיפה מגיע ל- 43% בתחום שלטי החוצות. דבר זה מחזק את המגמה הניכרת בהפניית תקציבים למדיה זו.

המפלגות הערביות הסתערו על שלטי החוצות במגזר הערבי
6 מפלגות פרסמו באמצעות שילוט חוצות בבחירות האחרונות: חד"ש, בל"ד, רע"מ, מרצ, רשימת מחאמיד האשם ומפלגת העבודה.

המלחמה על הקול הערבי יצאה מגדר העיתון והבית לרחוב ולצמתים המרכזיים. הרייטינג הנמוך של תשדירי תעמולה בארץ וגם בקרב צרכני הטלוויזיה בחברה הערבית הביאו לגידול בשימוש במדיום זה. כמו כן, נעשה שימוש בשלטי ג'מבו ענקיים ושלטי קיר ענקיים בישובים מרכזיים כמו נצרת.

תחזיות לעתיד ?
* יחול שינוי בענף הפרסום במגזר הערבי , מפרסום רגיל לפרסום יותר אגרסיבי.
* תחל הפניית תקציבים מהעיתונות ושלטי החוצות לתחום המדיה האלקטרונית : הרדיו האזורי (של הרשות השניה ) והערוץ הייעודי בשפה הערבית.
* הצלחת הערוץ הייעודי והרדיו טעונה בכמה גורמים ובמיוחד התוכן.
* המסקנה - עוגת הפרסום תשתנה .

סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ . 

 לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד