חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

הזדמנות פז : 430 אלף תלמידים ערבים חוזרים לבית הספר ב- 1 בספטמבר - פוטנציאל שיווקי עסקי שטרם נוצל

בדומה למגזרים אחרים כמו המגזר הרוסי או החרדי, המגזר הערבי מתנהג אחרת מבחינת החלטות קנייה, הרגלי צריכה, קניות וכו'. לשוק הערבי יש את התרבות, המנהגים, המסורת והכללים הדורשים היכרות והתייחסות מיוחדת  והוא מתנהג לפי עונות צריכה במעגל שנע מתחילת השנה בינואר ועד סוף השנה בכריסמס והסילבסטר בדצמבר.

 

בתקופה הנוכחית אנו נמצאים בחלקו האחרון של אוגוסט. תקופה זו מציינת בתוך המגזר הערבי את עיצומה של עונת החזרה לבית הספר, וההכנות בעיצומן מכל הבחינות. כ- 430 אלף תלמידים חוזרים לבתי הספר הערביים השנה  (לפי וועדת המעקב לענייני חינוך), החל מגיל 3 ועד 18. אלה מהווים כ- 41% מכלל הצרכנים בשוק הערבי. נתון זה מצביע על כך שהמגזר הערבי הוא ברובו צעיר.      

 

בשנה שעברה היה מספר התלמידים כ- 415 אלף, אשר התפלגו לפי האחוזים הבאים: כ- 19% בגני ילדים, כ- 50% בחינוך יסודי, 23.4% בעל יסודי , וכ-15% בתיכוני. מספר זה של צרכנים מהווה פוטנציאל עסקי ממדרגה ראשונה להרבה מהחברות והמותגים המובילים בכמה תחומים: מותגי תיקים, ג'ינסים למיניהם, נעלי ספורט, מחברות ומדבקות ממותגות (השנה למשל יש מדבקות עם דמותה של בארבי הערבייה – קוראים לה "פולה"), בגדי ספורט, מותגי מזון מתחום הבשר הקר ...והרשימה עוד ארוכה.

 

ענייני החזרה לבית הספר הופכים לשיחת היום בקרב החברה הערבית. קנית את הספרים לילדים? מה עם הבגדים והתלבושת האחידה? (בכל בתי הספר בשוק הערבי הולכים בתלבושת אחידה ששונה מבית ספר לבית ספר) ...וכו'..

 

חנויות למכירת ספרים בבעלות ערבית הפועלות בקרב השוק הערבי, כבר נכנסות לפעילות מסיבית מבחינה פרסומית ושיווקית. קמפיינים באמצעי התקשורת השונים: רדיו, עיתונות, שילוט חוצות, אינטרנט , קד"מ ופעילות מבית לבית – DTD . התחרות גוברת כל העת וזה נמשך  עד אמצע ספטמבר.

 

אחד מהעיתונים הערבים כבר הוציא מוסף מיוחד לחזרה לביה"ס ועשה השוואת מחירים לפי קטגוריות של כיתות לימוד. דבר זה יכול לעזור לצרכן הפשוט לפקוח עין ולהפוך לצרכן חכם יותר ותובעני יותר. הצרכן הוא רוצה לדעת איפה הוא מוציא כל שקל על חבילת החזרה לבית הספר .

 

חלק מהמפרסמים הישראליים והמותגים הישראלים כבר זיהו את הפוטנציאל הטמון בשוק הערבי ובמיוחד בתקופה הזו . הם מריצים פעילות שיווקית מסיבית לצורך העונה הזו כדי להחדיר את המותגים שלהם בצורה מאוד יעילה . וזה כולל מגוון קטגוריות של מותגים כמו : תיקי גב : מודן, קל גב , -outdoor, רשתות מזון כמו רשת" מגה" שהריצה קמפיין מיוחד לחזרה לבית הספר עם  רשת " כפר השעשועים", חברות מזון מתחום הבשר הקר והחלב : כמו מעדני מזרע בעבר (הפיקה לוח מערכת שעות לתלמיד אשר חולק כאינסרט בעיתונים) , זוגלובק, כנ"ל , חברת תנובה המריצה קמפיין בתקופה הנוכחית למותג קרלו (קנה קרלו קבל מחברת צבעונית), מותגי ג'ינסים כמו ליוויס אשר הריצה בעבר קמפיין מיוחד לתקופה הזו...אפילו בנקים מריצים קמפיינים מיוחדים לנושא החזרה לבית הספר ....

 

הכתובת רשומה על הקיר

אבל למרות כל זאת אני חושב שהפוטנציאל עדיין לא נוצל ברובו, ואני אומר לכם ש"הכתובת רשומה על הקיר ". יש מספר גדול של צרכני מותגים, וחבל לפספס ולא לנצל את זה. הגיע הזמן שחברות ומותגים ישראלים ובינלאומיים יתחילו לעבוד עם השוק הערבי באסטרטגיה שונה, לפי פלחי שוק ממוקדים יותר ובצורה שונה משיווק המוני. עליהם להתמקד ולעבוד בצורה אסטרטגית נכונה. אין צל של ספק שיש כאן פוטנציאל עסקי גדול ממדרגה ראשונה. והרבה חברות ומותגים ישראלים ובינלאומיים טרם גילו את השוק הצעיר הזה ואת הפוטנציאל שבו.

 

* סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנד- ייעוץ אסטרטגי ויח"צ , המתמחה בשוק והצרכן הערבי.לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד