חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?

איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה? (הגדל)

10 נקודות מרכזיות לחב' ישראליות המעוניינות להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה:

* אפריקה מהווה שוק מתעורר חשוב מאוד, שלא זכה עד היום לחשיפה מספקת.

הקירבה הגיאוגרפית לישראל רק מחזקת את האטרקטיביות של אפריקה.
* באפריקה חיים למעלה ממיליארד תושבים ביותר מחמישים מדינות.
* כ-40% מתושבי אפריקה כבר חיים בערים (בלומר כ-400 מיליון תושבים) והם מהווים קהל יעד טבעי למוצרים ישראליים.
האורבניזציה באפריקה צפויה להימשך עוד הרבה שנים, בדומה לשווקים מתעוררים אחרים כמו סין.
* הפיזור הגיאוגרפי, המאבקים הפוליטיים, השחיתות והבירוקרטיה מקשים מאוד על עשיית עסקים באפריקה ורבות הן החברות המשלמות מחיר יקר על טעויות שניתן היה למנוע.


*אז מהם הטיפים אליהם כדאי ליצואנים ישראליים מתחילים לאפריקה לשים לב?

1.      אל תתמקדו במדינות- תתמקדו בערים! באפריקה יש כ-52 ערים הבן חיים למעלה ממיליון תושבים בכל אחת. זהו קהל היעד הטבעי ליצוא. כיסוי של 40 הערים הגדולות באפריקה מאפשר לכסות 90% מהתל"ג ביבשת.

2.      דרום אפריקה נמצאת במיתון שהחל לאחר הגביע העולמי של 2010 וסופו עדיין לא נראה באופק ולכן למרות שהיא עדיין המדינה המפותחת ביותר באפריקה לא כדאי להתמקד רק בה.

3.      צינורות השוק המסורתיים בשווקים של אירופה וארה"ב לא תמיד קיימים באפריקה (למשל סיטונאים או חנויות) ולכן לעיתים צריך לדלג ישירות ללקוחות סופיים, למשל ע"י הקמת חנויות מפעל, או פנייה ישירה ללקוחות עסקיים.

4.      כללי המשחק באפריקה שונים מאוד מאשר בשווקים אחרים ומשתנים גם ממדינה למדינה. חשוב מאוד לשים לב לכך, במיוחד בנוגע להקמת חברות מקומיות (למשל-חוקים הדרושים בעלות מקומית חלקית, או חוקים הקשורים לאפליה מתקנת של שחורים).

5.      בחלק גדול משווקי אפריקה רמת הביטחון האישי נמוכה- רצוי להימנע משווקים אילו.

6.      בחלק גדול מהשווקים קיימות שחיתות ובירוקרטיה אדירות- צריך לקחת זאת בחשבון ולפעול בהתאם.

7.      שותפים מקומיים יכולים לסייע, אבל חשוב לברור אותם בזהירות רבה.

8.      רמת החיים ברוב שווקי אפריקה נמוכה משמעותית מאשר במערב- התאמת המוצרים ליכולת הקנייה המקומית קריטית להצלחה. זהו תהליך לא פשוט המצריך מאמץ בתחום המו"פ והקטנת עליות הייצור בהתאם.

9.      בחלק ממדינות אפריקה קשה מאוד להוציא כסף החוצה (למשל זימבבואה) וצריך לקחת זאת בחשבון או להימנע לחלוטין מפעילות במדינות אלו.

10.בשל מחסור ביכולת ניהולית ובידע טכנולוגי, כדאי להציב באפריקה בתחילת הדרך אנשי מפתח ישראלים בתחומים קריטיים, לפחות עד להכשרת כוח האדם המקומי והבאתו לרמה מנמלית.

אפריקה לא מהווה שוק יעד לרצי מאה מטר, אלא מתאימה יותר לרצי מרתון...החדירה ליבשת זו אינה קלה, אבל הפוטנציאל לטווח הרחוק הוא אדיר ומצדיק לכן את המאמץ.

 

 

צחי ויזנפלד - הישראלי בעל התפקיד הבכיר ביותר בעולם (כשכיר) – משמש כמשנה למנכ''ל קבוצת אסא אבלוי – החברה הגדולה בעולם בתחום המיגון, המעסיקה כ- 30,000 עובדים ובבעלותה מאות מפעלים בכל רחבי העולם, היקף פעילותה בשנה האחרונה היה כ-5 מיליארד יורו , ומשמש  בין השאר, כמנכ"ל איזור אפריקה באסא אבלוי

מאמרים נוספים בנושא

  • דור האלפא – כיצד משווקים לילדים הדיגיטליים
    שיווק למגזרים
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד