חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

פרק שלם מתוך הספר החדש "המדריך השלם לפודקאסט מצליח משלך"

התמונה באדיבות צביקה ברגמן (הגדל)
התמונה באדיבות צביקה ברגמן

אנו מביאים פרק מספרו של צביקה ברגמן, "פודקאסט – המדריך השלם לפודקאסט מצליח משלך". ברגמן הוא איש עסקים, מאמן, סופר, מרצה ומו"ל, המוכר בזכות יכולתו להעביר מסרים מסובכים באופן קל וברור. כתב והוציא לאור עשרות ספרים ורבי מכר בתחום הכלכלה והעסקים, וספריו תורגמו לאנגלית, סינית ומנדרינית. תוך ארבעה חודשים מיום הקמתו, הפך הפודקאסט שלו "בורסה והשקעות", לפודקאסט מצליח ומבוקש, המדורג גבוה מאוד במצעד ההאזנות של ספוטיפיי. הספר מציג באופן פשוט ונהיר את כל הידע והכלים להפקת פודקאסט מצליח ומאפשר לכל אחד לשתף את הידע, הניסיון והתובנות שצבר.


"פודקאסט (Podcast) הוא סוג של תוכנית רדיו (Radio On Demand) המופצת דרך האינטרנט. בשונה מרדיו – התוכנית עולה לרשת כפרק בסדרה, וניתן להאזין לה בכל זמן, ובכל מקום. בעידן תקשורתי כשלנו", אומר ברגמן, "הפודקאטסט מהווה הזדמנות מעולה לפתח ערוץ תקשורת נוח ויעיל שיצירתו מסבה הנאה, הוא תורם לבניית המוניטין ואף פותח הזדמנות להשתכרות נוספת". לפודקאסט של ברגמן ניתן להאזין בכל האפליקציות.

 

* מנתוני דו"ח בזק האחרון עולה, שאחד מתוך 3 ישראלים מאזין לפודקאסט, כאשר 66% מהם עושים זאת במהלך נסיעה/נהיגה. פילוח הנושאים הוא - 41% מאזינים לפודקאסטים בנושאי היסטוריה, 23% מאזינים לנושאי כלכלה, 15% בנושאי היי-טק ו-21% לנושאים אחרים. גורמי מקצוע שונים בעולם צופים לתחום גידול משמעותי, בשל נוחות השימוש בו והעובדה שמדובר בתחום ייעודי בו המאזין מתעניין. בתקופת הקורונה מספר ההשמעות גדל עוד יותר, שכן אנשים רבים גילו את מקור המידע הזה - המאפשר להרחיב אופקים מתי שנוח, בכל שעה ובכל מקום.

 

 

***

 

אז לאחר שהחלטנו מה יהיה נושא הפודקאסט שלנו, מהי המטרה שלנו בבואנו ליצור את הפודקאסט, מי הוא קהל היעד שלנו, מה נרצה להשיג ומה יהיה סגנון הפודקאסט שלנו - אנחנו צריכים לשבת ולכתוב את הפרק הראשון של הפודקאסט.

הנה, זה כבר במרחק נגיעה, וכבר קורם עור וגידים. אני מניח שאם אתה רוצה להקים פודקאסט, אזי כבר האזנת לכמה וכמה פודקאסטים, והיו כאלה שאהבת יותר וכאלה שאהבת פחות. פודקאסט, כמו אוכל או בגדים, הרבה פעמים הוא עניין של טעם. אתה חייב לאהוב את מה שאתה עושה, ולכן בשלב זה כבר צריך להיות לך טעם אישי. כלומר לדעת בגדול איך אתה רוצה שיישמע הפודקאסט שלך.


בשלב זה הייתי מבקש ממך לתחום את אורך הפודקאסט שלך. כלומר מה משך הזמן של הפרק. חשוב לעשות זאת לפני שכותבים את הפודקאסט, כי לאורך הפודקאסט ולאופן התנהלותו יש השפעה על הכתיבה.

ישנם פודקאסטים קצרים, עד עשרים דקות, ישנם בני שעה וישנם גם כאלה בני שעתיים. שוב, אין כאן עניין של מה נכון ומה לא - הכול עניין של העדפה אישית, אולם לדעתי יש דברים שכדאי לשים על השולחן.

הדבר הראשון הוא הקֶשֶׁב. אי אפשר להתעלם מעקומת הקשב של בני-האדם, שהולכת ויורדת עם השנים. אנחנו מוקפים באלפי מסרים מדי יום; הודעות בוואטסאפ, בפייסבוק, באינסטגרם, בסדרות נטפליקס, במוסיקה, במיילים, בשיחות, בעבודה במשפחה ועוד. למעשה אנחנו מוקפים כל הזמן במסרים, והקשב שלנו מתמגנט למה שאנחנו אוהבים יותר, באותו הרגע.


גם כאשר אתה נכנס להרצאה, טובה ככל שתהיה, מחקרים מראים שכבר לאחר עשר דקות מתחילת ההרצאה, עקומת הקשב בגרף כבר יורדת ויורדת. כשאנחנו צופים בתוכנית טלוויזיה אהובה, אנחנו יוצאים לפרסומות כל עשר, חמש-עשרה דקות, ורמת הקשב שלנו יורדת. גם ספר שאנחנו קוראים, אף אם הוא מרתק אותנו מאוד, לרוב לא נשב לקרוא בו שעות רצופות.


לכן לדעתי, אסור להתעלם מזה. ישנם פודקאסטים ארוכים בני שעתיים, ואפילו שעה, אולם אם נבדוק את רמת ההאזנה של המאזינים ברצף, מהדקה הראשונה ועד האחרונה, נעמוד על אחוזים בודדים. לכן, פודקאסט צריך להיות חד וקצר יחסית, עד חצי שעה לכל היותר, לדעתי.


ישנם פודקאסטים של ראיונות שבהם נפגשים פודקאסטר ומרואיין. הם מתחילים בשיחת חולין בדקות הראשונות מול המיקרופון, כביכול כדי להיכנס לאווירה, אבל לטעמי זו טעות. גם תכנית ראיונות חייבת להיות תכליתית, ויש להתייחס בכבוד רב לזמן של המאזין, לתת לו ערך כבר מהדקה הראשונה, אחרת, בהתראה הבאה שיקבל באינסטגרם, הוא כבר לא אִתך, וזו מגיעה מהר משחשבת.


בארצות הברית, שם שוק הפודקאסטים מפותח מאוד, נהוגים פודקאסטים ארוכים, גם בני שעתיים. אולם חשוב להבין כי בארצות הברית חלק ניכר מההאזנות נעשות בנסיעה ברכב או ברכבת, ושם המאזין נוח יותר, מכיוון שאין דבר אחר מלבד לחכות ולהגיע  ליעד, אז אם הצלחת לרתק אותו הוא יישאר. בישראל מרחקי הנסיעה הם קצרים יותר, ולכן האזנה לפודקאסט של שעתיים נסיעה, היא נדירה יותר, למרות שעדיין, אם הפקת פרק מעניין במיוחד, המאזינים יוכלו להאזין לו בשני חלקים או יותר.


אז אחרי שהחלטת כמה זמן יארך הפודקאסט שלך, נוכל לשבת ולכתוב. אם אתה מעביר את הפודקאסט שלך לבד, הכלל הוא - כחצי שעה, תצטרך לכתוב לעצמך מלל של כ-1,500 מילים. לא להיבהל! זה לא הרבה, ואם יש לך מה לומר, ואתה חייב שיהיה לך מה לומר בנושא הנבחר, אזי אתה תצליח לכתוב.


אם מבנה הפודקאסט שלך הוא ראיונות, יש לשבת ולכתוב שאלות למרואיין. לשם כך אתה צריך לקיים עם המרואיין שלך שיחה מקדימה, לתחקר אותו, לנסות לשמוע ממנו על מה הוא היה רוצה לספר, וכל הזמן לחפש חומרים מעניינים ולא שגרתיים.

זכור! המאזינים שלך באים לשמוע דברים שהם לא שמעו באף מקום אחר, ולכן אתה חייב להתאמץ ולהביא להם סיפורים ונתונים שאחד מהם לפחות יהיה "שומט לסת", כלומר שהם יזכרו אותו, וירוצו לספר למישהו על פודקאסט מעניין ששמעו. אם אתה סבור שאפשר להקים פודקאסט מוצלח, להתקדם ברייטינג ולאסוף קהל מאזינים משיחות בטלות שתקליט, אתה טועה. אתה חייב "לאֶפוֹת" פה מוצר טוב.

 

עבור לתוכן העמוד