חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

ייעוץ שיווקי – עשה זאת בעצמך

האם אתה מרוצה ממערך השיווק שלך? במידה ואינך מרוצה, האם זה בגלל שמאמצי השיווק שלך לא שיפרו את המכירות?

אסטרטגיה שיווקית היא פעולה קריטית, וכלי עבודה שעוזר להגדיר מטרות, ובהתאם לכך, לפתח פעילויות שיווק יעילות באמת. תוכל לנסח אסטרטגיה מוצלחת ולהיות היועץ השיווקי האישי של עצמך. כדי לעשות זאת נדרשים תחילה 3 דברים בלבד: מקום שקט שבו ניתן להתרכז, כלי כתיבה, ודף נייר.

מתחילים.

יש לעקוב אחרי הצעדים הבאים:

1) הגדרת שוק המטרה–  הצעד הראשון בשיווק של עסקים קטנים-בינוניים הוא לדעת להגדיר ולזהות את האנשים שצריכים את המוצרים או השירותים שלך. לכן קודם כל, יש להבין מיהם. בשלב זה עליך לנתח את השוק ולפלח אותו. זה לא אומר שעליך ליצור מסמך ענק עם עשרות עמודים, אבל אתה כן צריך לענות על שאלות מסוימות לגבי קהלי היעד שלך.

2) איתור קהלי היעד שלך – שיווק מוצלח ממקד את המאמצים בקהלי היעד הנכונים, ולא בשום מקום אחר. כדי לעשות זאת עליך לדעת כיצד אנשים בקהל היעד שלך מתנהגים. יש לך כבר כמה נתונים מהצעד הקודם. כעת, עליך לספק תשובות לשתי שאלות:

איך אנשים בקהלי היעד שלך מקבלים מידע? (עיתונים, מגזינים, טלוויזיה, אינטרנט, אימייל, פייסבוק וכו') כל אחד מערוצי המידע הללו דורש אסטרטגיית שיווק שונה.

השאלה השנייה שעליך לשאול היא: היכן אותם אנשים נמצאים? (בעיקר בבית, בקניונים, בחדרי כושר, בפארקים ועוד).

הדרך הפשוטה ביותר לבצע את הפעולה הזאת היא לדמיין שקהל המטרה הוא אדם אינדיבידואלי אחד. לדוגמא, להמציא דמות דמיונית, שמייצגת אדם בקהל המטרה שלך, ולאחר מכן לענות על שתי השאלות באופן מלא ככל שניתן.

3) הערכת מאמצים שיווקיים – עכשיו כשהגדרת בדיוק לאן מאמצי השיווק שלך צריכים להיות מכוונים, ניתן להעריך את הפעולות שיש לבצע.
ערוך רשימה של כל אסטרטגיות השיווק שאתה משתמש בהן כעת. ליד כל אחת מהן יש לרשום עד כמה זה סביר שהלקוח הדמיוני יראה ויקדיש תשומת לב למסר הפרסומי שלך. לדוגמה: נניח שהעסק עוסק במכירת ציוד חשמל ביתי. תוכל ליצור לקוחה דמיונית ששמה "נעמה", היא בת 30, נשואה, עובדת, אמא לילד אחד בן 3 (הנתונים מבוססים על סטטיסטיקות). נעמה אינה קוראת עיתונות מודפסת בכלל, היא מקבלת את רוב המידע שלה מהאינטרנט, ומקדישה די הרבה זמן להודעות אימייל ו-
sms, וכמו כן לפייסבוק. איפה היא מבלה? ובכן, כמו כולם, היא עושה דברים יומיומיים כמו: לקנות בסופר, לקחת את הבן שלה אחר הצהריים מהגן לפארק השכונתי וכו'. היא מתאמנת באופן קבוע בחדר כושר, והתחביב שלה הוא בישול גורמה. אפשר היה להמשיך, אבל הנקודה היא שהתיאור של הלקוחה הדמיונית צריך להיות שלם ככל שניתן, מפני שככל שהתמונה של קהל המטרה מלאה יותר ועשירה יותר בפרטים, כך יהיה לך קל יותר להבין איך להגיע אליו או אליה.
לאחר מכן שאל את עצמך עד כמה זה סביר שנעמה תראה את סדרת המודעות שפרסמת במקומון המודפס. מאמצי השיווק האלה היו כנראה בזבוז זמן ככל שזה נוגע לנעמה - ונעמה היא בדיוק זו שאתה מנסה לשווק לה!

עכשיו תורך. ערוך רשימה של כל מאמצי השיווק האחרונים שבוצעו. לצד כל אחד מהם יש לרשום עד כמה זה סביר שהלקוח הפוטנציאלי ראה או שם לב למסרים הפרסומיים.

4)  בחירת אסטרטגיות —  חשוב לזכור שרוב האנשים צריכים להיחשף למסר השיווקי בין 3 ל- 7 פעמים עד שזה יניע אותם לפעולה. לכן אסטרטגיות שיווק שמאפשרות חזרה על מסרים, במשך פרק זמן מסוים, תמיד יהיו יותר אפקטיביות מאסטרטגיות של "זבנג אחד וגמרנו". בהמשך לדוגמא של נעמה – במקרה זה יש לפחות 3 נקודות מפגש אפשריות: ילדים, פעילות כושר, ובישול. לכן אסטרטגיית השיווק המתאימה תהיה באנרים באתרים המתאימים באינטרנט, קידום דרך פייסבוק וכו'. מומלץ לבחור וליישם לפחות שתי אסטרטגיות אפקטיביות.

5) הגדרת מסגרת זמן – חשוב להגדיר מסגרת זמן הגיונית וסבירה לבדיקת אפקטיביות השיווק שלך. שיווק, כמו אימוני כושר גופני, אינו מפיק תוצאות מיידיות אלא דורש יישום חוזר ונשנה. לכן אל תתפתה לעשות את הטעות שרבים עושים – ליישם את התכנית השיווקית במשך כחודש ואז לנטוש אותה מפני ש"זה לא עובד". תן לזה את הזמן להבשיל ולהצליח. כמה זמן? תלוי באיזה סוג של אסטרטגיות שיווק מדובר. לדוגמא: כדאי להעריך את האפקטיביות של דף פייסבוק או אתר לאחר 6 חודשים. ואחר כך שוב בתום שנה, כאשר בנקודה זו צריך להחליט אם שווה להמשיך. לעומת זאת, למודעות אונליין יש מסגרת זמן קצרה יותר, של כ- 3 חודשים.

 שיווק הוא הפונקציה החשובה ביותר לקיומו של העסק, מסיבה פשוטה: ללא שיווק אין מכירות, וללא מכירות, אין... עסק. בעוד שעולם השיווק שופע במונחים כמו: "מיצוג", "מיתוג", תדמית", "זכירות", ועוד רבים אחרים  - שיווק אפקטיבי בעסק קטן-בינוני מורכב משתי מילים": יותר פניות" (או "לידים").

השתמש בסדרת הצעדים שבמאמר זה והייה היועץ של עצמך - אחרי הכל אתה הוא זה שמכיר הכי טוב את היעדים, המטרות, והביצועים של העסק שלך.

 רחלי נטע, מנכ"לית פרומו - חברה לניהול פרויקטים בשיווק, ומנהלת פרויקט GetID  - אתרים מעוצבים בבניה מקצועית, בדמי מנוי חודשיים.

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

עבור לתוכן העמוד