חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

פייסבוק נגד ידידה מאיר: על מדיניות הפוסטים של פייסבוק

צילום:  גילי חייט סאלם (הגדל)

השבוע פרסם העיתונאי הוותיק והמוכר ידידיה מאיר טור המתנגד לממשלת השינוי העתידה לקום וקרא לצאת ולהפגין ברחובות אל מול הקמת אותה ממשלה. פוסט זה נחסם והורד מהרשת זמן קצר לאחר שהועלה מה שגרם למאיר לפנות למנכ"ל ארגון העיתונאים וזה פנה למנכ"לית פייסבוק ישראל בדרישה להחזיר את הפוסט באופן מיידי. בפנייה לפייסבוק בשם ארגון העיתונאים שהביע תמיכה מלאה במאיר נכתב:

"הסרת פוסט של עיתונאי פוגעת פגיעה אנושה בחופש העיתונות, בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת. הבעת הביקורת שלו על מהלך פוליטי היא כשלעצמה אינה נופלת בגדר הסתה או המרדה. פובליציסט בעל שם מביע את עמדותיו ודעותיו באופן רצוף ומתמשך. זה חלק מעבודתו ובוודאי חלק מחופש הביטוי וחופש העיתונות שלו לעשות כך."


מעבר לכך ביקשו בארגון העיתונאים לקבל מידע מפייסבוק כיצד מתקבלות ההחלטות איזה פוסט להסיר ואיזה פוסט לאפשר ואיך זה יכול להיות שבזמן של היום בו המדיה החברתית מהווה חלק משמעותי בדיוק הציבורי הישראלי והעולמי ישנה חסימה והסרה של פוסטים שנכתבים על ידי אנשי תקשורת ועיתונאים.


בעוד גם ידידיה מאיר וגם ארגון העיתונאים בטוחים בפנייתם שמדובר בחסימה מכוונת והסרה של פוסט של איש שמוגדר כאיש ימני, הסיבה להסרה היא כלל לא זו. בפלטפורמה, שאכן משמשת גם כמקום להבעת עמדות פוליטיות ומדיניות, אין אדם פרטי שיושב וקורא את כל הפוסטים שעולים ברשת ומחליט איזה פוסט ימשיך לרוץ ואיזה יש לחסום. תפקיד סריקת הפוסטים מופקד על האלגוריתם של פייסבוק, מערכת מתוחכמת למדי שתפקידה לסרוק את כל החשבונות הקיימים בפלטפורמה ולזהות הפרות מדיניות. לכן, סביר להניח שהסיבה שהפוסט נחסם והוסר היא הפרה של מדיניות הפרסום של פייסבוק (כללי הקהילה ליתר דיוק) ולא מעבר לכך.


מדיניות הפרסום של פייסבוק הינה מסמך רשמי של הפלטפורמה המגדיר למשתמשים ומפרסמים בה את קודי ההתנהגות והפרסום בה. מדיניות הפרסום  מכילה מאות חוקים ותתי חוקים אשר מגדירים לגולשים המעוניינים לפרסם בפלטפורמה איך לפעול בכל תחום אפשרי החל מכתיבת פוסטים אורגניים, מודעות פרסומיות, פנייה לגולשים, סגנון השיווקי תמונות בהן ניתן להשתמש ואלה האסורות לשימוש ועוד, כולל תוכן באתרים ודפי נחיתה חיצוניים המקושרים לחשבון. ישנם קודים ברורים של התנהגות בפלטפורמה באופן אורגני וממומן והמפר אותם מסתכן בחסימה- של פוסט וגם של החשבון.

כאשר פוסט נחסם הסיבות הן לרוב אחת מהשתיים- הפרה חוזרת של מדיניות הפרסום של פייסבוק, או הפרה בוטה שהפלטפורמה לא יכולה לאשר. מבלי להיכנס לפרטי הפוסט הספציפי סביר להניח שהחסימה נעשתה על ידי האלגוריתם שזיהה הפרה אחת או יותר של כללי הקהילה של פייסבוק או שהחשבון בו פורסם הפוסט כבר מסומן במערכת כחשבון עם פוסטים שלא עומדים בתנאי המדיניות ולכן התוצאה הינה חסימה. במרבית המקרים המערכת כלל לא תעדכן את בעל החשבון שהפוסט שכתב או החשבון שלו ייחסם ולא תספק התראה אלא פשוט תבצע את החסימה, אם לטווח קצר או לצמיתות. עוד חשוב לדעת שגם אם יתקבל הסבר לסיבת החסימה, הוא יהיה הסבר חלקי עם הפנייה לקריאה של כל מדיניות הפרסום של פייסבוק שכן פוסט אחד בלבד יכול להפר מספר כללים במדיניות הפרסום ולכן חשוב ללמוד את המדיניות ולהכיר אותה לעומק לפני שמפרסמים וגם לפני שמעלים פוסט באופן אורגני.


חשבון אשר נחסם בעבר או שהוסרו בו פוסטים נכנס למעקב ולכן הסבירות שפוסטים עתידיים שיפרו את המדיניות, גם בלא יודעין וללא כוונה רעה, יוסרו גם הם ויובילו לחסימה מיידית וסופית של החשבון של המשתמש ללא התראה כלשהי.

גם אם התקבל מייל התנצלות מפייסבוק לאחר הגשת ערעור על פוסט שנחסם מדובר במייל אוטומטי של המערכת ואין להתייחס לכך כאישור להמשיך לפרסם חופשי באותה הדרך. הדרך היחידה לוודא שלא מסירים לכם פוסט, חוסמים לכם מודעה ממומנת או את החשבון שלכם היא אך ורק ללמוד את מדיניות הפרסום של פייסבוק ולפעול לפיה.


תמיר פרקש, White Collar  שירותי ייעוץ ופרסום בהתאם למדיניות הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם.

www.whitecollar.co.il

 

מאמרים נוספים בנושא

עבור לתוכן העמוד