מיקור חוץ או לשמור בבית
הכותבת שרון ישראל, היא מנכ"ל חברת XtraMile
הקרב על הלקוח הבא הופך קשה יותר ויותר. המגמות, הטכנולוגיות והכלים החדשים שצצים מעת לעת,
טרפו את הקלפים ושינו את כללי המשחק בעולם השיווק. הרשתות החברתיות החזירו את הכוח לצרכן, שינו את מערכת היחסים בין ארגונים ללקוחותיהם ויצרו מציאות חדשה, שההתמודדות איתה ולא פשוטה. איך מאבחנים דפוסי התנהגות ורכישה חדשים? כיצד לפתח דיאלוג מניב עם הצרכן החדש? איך למנף את הטכנולוגיות החדשות לתועלת הארגון? היכן כדאי להשקיע את משאבי השיווק? ארגונים רבים מוצאים את עצמם עסוקים יותר בנושאים אלו מאשר בתחומי התמחותם.
הפילוסוף והסופר האמריקאי הנרי דיוויד תורו, אמר "אין זה די להיות עסוק; גם הנמלים עסוקות. השאלה היא - עם מה אתה עסוק?" מיקור חוץ של פעילויות השיווק יכול לחסוך גם לך זמן ועלויות ולהעניק לך את החופש לעסוק במה שבאמת חשוב - הארגון וצמיחתו העסקית.
אחת ההתלבטויות המהותיות, בעיקר בקרב חברות קטנות ובינוניות, היא האם כדאי להשקיע בגיוס מנהל שיווק ואולי אפילו צוות שיווק או להמשיך להתנהל בלעדיהם. גם במצב של צמיחה עסקית לא תמיד יש תקציב להקים מחלקת שיווק שתעסוק במיפוי וניתוח השוק והמתחרים, יצירת זהות תאגידית, הפקת חומרי שיווק, ניהול פעילות יחסי הציבור, הפקת אירועים, יצירת שיתופי פעולה, ובעיקר תקדם את מכירות החברה ותצעיד אותה להצלחה העסקית והכלכלית המיוחלת.
שיווק במודל מיקור חוץ הוא אפשרות אחת העומדת בפני חברות. במקום לגייס, להכשיר ולהגדיל את מצבת כוח האדם של הארגון, מוציאים את ניהול פעילויות השיווק לחברה חיצונית המתמחה בתחום. ארגונים משתמשים היום בשירותי מיקור חוץ בתחום השיווק, הן במקרים בהם לא נדרש מנהל פעילות שיווק במשרה מלאה והן משום הצורך לחסוך במשאבים ולייעל תהליכים. לעיתים, מתבצע מיקור חוץ של פעילויות השיווק אפקטיבי גם הארגונים גדולים, המאופיינים בתהליכי בירוקרטיה וקבלת ההחלטות מורכבים.
ישנם כמה נושאים שצריך לבחון כאשר מחליטים לרכוש שירותי שיווק במיקור חוץ:
§ מערך שיווק רב תחומי – קבלת מכלול שירותי התכנון (ברמה האסטרטגית) והביצוע (ברמה הטקטית) במקום אחד, הן עבור פעילות הארגון בשוק המקומי והן בשווקים בינלאומיים.
§ תמורה מלאה להשקעה – התאמת תמהיל השיווק והיקפי הפעילות הרלוונטיים לגודל הארגון, תחום פעילותו ומסגרת התקציב. אל תתפתו לספקים שמלהיבים אתכם עם מהלכים שיווקיים גרנדיוזיים שכרוכים בהוצאות גבוהות ומיותרות ולא תמיד מניבים את התוצאות המקוות.
§ מעקב ומדידה - אחרת איך תדעו אם השקעתם את תקציב השיווק בפעילויות הנכונות? לספק שירותי השיווק צריכים להיות כלים למדוד לעקוב ולדווח לכם על איכות הביצועים והחזר ההשקעה מכל שירות שהוא מספק כדי שתוכלו לאמוד את יעילות מהלכי השיווק ולהחליט אילו מהם להמשיך ואילו מהם לזנוח.
§ יישום – יועצים יש בשפע. כדי שהשיווק במודל מיקור חוץ יהיה אפקטיבי הספק שתבחרו צריך גם לייעץ לכם בבניית תכנית השיווק וגם "ללכלך את הידיים" וליישם אותה בפועל יחד אתכם.
§ שותף לדרך – כשבוחרים ספק שירותי השיווק במיקור חוץ בוחרים שותף לעשייה ולא רק ספק שירות. הקפידו לבחור שותף מיקור חוץ מנוסה, מקצועי ואמין שתוכלו לסמוך עליו ולדעת שמאמצי ותקציב השיווק שלכם יתועלו נכון וישיגו את היעדים העסקיים שהצבתם.
מאמרים נוספים בנושא
-
29/09/2020אין עדות טובה יותר ליעילות של מערכת כשמחלקת השיווק שלה עצמה מנהלת באמצעותו תקציב תקציב של 10 מיליון דולר. מוזמנים להכיר את מאנדיי.קום מקרוב. קרא עוד
-
29/06/2017כל מנהל שיווק מכיר כיום בחשיבות הווידאו. אבל לכמה מהם יש אסטרטגיית וידאו? כמה שאלות בכיוון הנכון. קרא עוד
-
11/05/2017לפי סקר רק 23% מהמנהלים חושבים אסטרטגית. האם אתה שייך לקבוצת העילית? לקרוא עם יד על הלב קרא עוד
-
4/06/2015אם אתם מחפשים מעצבים ופרסמתם הודעה בפייסבוק או באיזה לוח דרושים ״לחברה מצליחה דרושה מעצבת תותחית״, תבינו שלא תקבלו הצעות מוצלחות באמת עד שתתחילו לעשות את הדברים הבאים.
קרא עוד -
20/08/2013הילה אפריאט מסבירה מדוע אנשי שיווק, שירצו להשתלב בתפקידי שיווק מאתגרים, ולהיות חלק מהמהלכים החדשניים ופורצי הדרך, יידרשו לעצירת ביניים בזירת הפיתוח העסקי. קרא עוד
-
8/08/2013גיל לבנוני מסביר את חשיבותם של אמנות הויכוח, העלאת הטיעונים והשיכנוע בתחום העיסקי ובתחום השיווק בעיקר כישראלים הנוטים לויכוח ולא לשיחה... קרא עוד
-
13/03/2013הסביבה השיווקית המודרנית מורכבת, תחרותית ודינאמית מאי פעם. האם יש מספיק מידע, או שמא דווקא יש יותר מידי מידע, בכדי לקבל החלטה שיווקית מושכלת? קרא עוד
-
25/02/2013אפי להב מספר על היכולת לבצע כמה דברים בו זמנית ועל הכלים שיכולים לעזור לנו לעשות זאת קרא עוד
-
28/01/2013לרשות מנהל השיווק עומד בדרך כלל, תקציב שיווק המוגבל בהיקפו. הרי, הוצאה בגין שיווק מהווה חלק מהוצאות התפעול של החברה בה הוא עובד, והגדלה של הוצאה זו מורידה את שיעורו של הרווח התפעולי של החברה. קרא עוד
-
14/11/2011בכל עשור פורחת תורת ניהול חדשה. בשנות ה- 20 MBI, ב- 60 ניהול ע"פ יעדים ומדדים (MBO) וכעת ה- MBV ממוקדת הערכים. כל תורה טוענת לכתר המוצלחת ביותר ופוסלת את קודמותיה. אך בעוד, רוב שיטות הניהול מתמקדות ביעדים ובמדדיתם הן שוכחות את כלל היסוד- ניהול עוסק בעיקר באנשים ולא בטכניקות או נהלים. ומנהלים, לעיתים קרובות שוכחים את המובן מאליו: It's all about people. קרא עוד