חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

ההבדל בין חשיבה טקטית לאסטרטגית בניהול שיווק

ההבדל בין חשיבה טקטית לאסטרטגית בניהול שיווק

במשך השנים עבדתי מול מאות עסקים בגדלים שונים, החוויה הותירה אותי עם ידע ייחודי המאפשר לי להסביר תופעה חשובה מאוד בכל הקשור לניהול השיווק. אתייחס כאן לצורת חשיבת המנהל מול הפעילות העסקית כולל ניהול השיווק, חשיבה טקטית וחשיבה אסטרטגית.

נבהיר את הדברים: חשיבה טקטית הינה סוג של חשיבה המאפשרת פתרון בטווח די קצר.
טקטיקה היא אופן ההוצאה לפועל של יעדים ומטרות להשגה באופן מידי וקצר מועד.
לדוגמה,
במלחמה - בחירת אופן פעולה קונקרטי, במטרה לזכות בניצחון בקרב ספציפי. זאת, להבדיל מאסטרטגיה, שהיא הצבת היעדים ארוכי הטווח ותכנון אופן הפעולה הכולל ומטרותיו. כלומר, מנהל אשר פועל בצורה טקטית הוא מנהל שבד"כ פועל מול צורך, המושג ידוע גם בשמו - כיבוי שריפות.

 

ניתן דוגמה: מנהלים רבים מגיעים אלי כאשר אין להם עבודה יציבה ויש להם צורך להגיע למקום של הוספת עבודה, את הדבר הנ"ל ניתן להשיג בכל מיני דרכים אולם כרגע נתרכז בצורך של המנהל. כשאני שואל אותו מה לדעתו הפתרון, המנהל עונה כי יש לצאת לפרסום דחוף על מנת "לייצר עבודה" (בד"כ כך מגדירים את הדברים המנהלים השונים.)

 

ובכן, חשיבה זו מייצגת רעיון בסיסי של פעולה ותוצאה, כלומר, אני עושה פעולה ויש לי תוצאה.


אני שואל אתכם, האם יש לכך אחיזה במציאות מעבר לחלק הסטטיסטי של ההסתברות של תגובה כלשהיא מחשיפה גדולה? (זוהי התורה של משרדי הפרסום הגדולים, חוק המספרים הגדולים) התשובה היא לא. הלקוחות לא מחכים לכם, השוק מתקדם כל הזמן, אין רגע דל, ועצם העובדה שכרגע יש לכם צורך כזה או אחר בהחלט לא מעוררת אמפתיה מצד הלקוחות.

 

חשיבה אסטרטגית היא סוג שונה של חשיבה, חשיבה ארוכת טווח המכווצת לתוכה אלמנטים טקטיים אשר מאפשרים לי בדרך למימוש אסטרטגי להיות פתוח לשינוים טקטיים, כאלה ואחרים.

 

רוב המנהלים אינם חושבים דרך כובע אסטרטגי, יש סיבה לכך.
חשיבה אסטרטגית מבקשת מאתנו הגדרות ברורות, הגדרות של תוכן, מי אנחנו, מה יכולתנו, כיצד אנו שונים מאחרים,  מבקשת מאתנו להתכנס תחת רעיון (מוטיב) חוזר וברור וללכת אחריו לכל הדרך ללא סטיות.

 

הדבר לא פשוט בכלל, יש לנו בחיים העסקים "יועצים" רבים, רואה החשבון, החבר המוצלח, האישה התומכת, העובד, חברת בניית האתרים שלנו וכולי, לכולם יש מה להגיד, לפעמים בצורה משכנעת מאוד, בנוסף אנו פועלים בשוק דינמי, אגרסיבי אשר מאלץ אותנו לבחון את המציאות העסקית שלנו באופן תכוף.

קשה לעבור מחשיבה טקטית לחשיבה אסטרטגית, אבל, יש אבל גדול.
בסקר שנעשה על ידי משרדי בקרב 160 מנהלים נמצא כי, רק 23% חשבו בצורה אסטרטגית, השאר פעלו תחת חשיבה טקטית, נמצא גם כי המצב הפיננסי של החברה הוא טוב יותר בקרב הקבוצה הראשונה המהווה 23% (חשיבה אסטרטגית), נמצא גם כי היקף ההוצאה בגין השיווק בקבוצה הראשונה הוא נמוך ב- 34% מהקבוצה השנייה.

 

ובכן, הדבר מאשר כי חשיבה אסטרטגית יעילה יותר, נותנת תוצאה טובה יותר בממד הפיננסי ובסוף היום זולה יותר.

 

אם תרצה תוכל לשאול את עצמך מספר שאלות על מנת לבדוק את סוג החשיבה שלך:

1.     האם אתה מנהל את עסקך ממקום של תגובתיות

2.     האם אתה יודע מהם ההגדרות העסקיות שלך – מודל עסקי, מודל פיננסי, מודל שיווקי, מודל ארגוני

3.     האם אתה עוסק בניתוח נתונים (לא רק פיננסים) עבור עסקך כל השנה?

 

במידה ואתה מתקשה בתשובות, יש מקום לחשוב כיצד תוכל לשפר את החשיבה והיישום האסטרטגי שלך.

 

* נכתב ונערך על ידי ד"ר כהן יוסף / מומחה לאסטרטגיה עסקית / www.optimalus.co.il / 054-4205789

מאמרים נוספים בנושא

  • חלק עצום מהיישומים של monday.com מתחילים במחלקות השיווק
    ניהול השיווק
    29/09/2020
    אין עדות טובה יותר ליעילות של מערכת כשמחלקת השיווק שלה עצמה מנהלת באמצעותו תקציב תקציב של 10 מיליון דולר. מוזמנים להכיר את מאנדיי.קום מקרוב. קרא עוד
  • חמש שאלות שיש לשאול לפני שמתחילים בקמפיין שיווק בווידאו
    ניהול השיווק
    29/06/2017
    כל מנהל שיווק מכיר כיום בחשיבות הווידאו. אבל לכמה מהם יש אסטרטגיית וידאו? כמה שאלות בכיוון הנכון. קרא עוד
  • איך להציע עבודה למעצבים
    ניהול השיווק
    4/06/2015
    אם אתם מחפשים מעצבים ופרסמתם הודעה בפייסבוק או באיזה לוח דרושים ״לחברה מצליחה דרושה מעצבת תותחית״, תבינו שלא תקבלו הצעות מוצלחות באמת עד שתתחילו לעשות את הדברים הבאים.
    קרא עוד
  • מהלכי ההתרחבות של המותגים מגדירים מחדש את תפקיד מנהל השיווק
    ניהול השיווק
    20/08/2013
    הילה אפריאט מסבירה מדוע אנשי שיווק, שירצו להשתלב בתפקידי שיווק מאתגרים, ולהיות חלק מהמהלכים החדשניים ופורצי הדרך, יידרשו לעצירת ביניים בזירת הפיתוח העסקי. קרא עוד
  • סטודמאייר, ישראלים, ויכולת ההתבטאות
    ניהול השיווק
    8/08/2013
    גיל לבנוני מסביר את חשיבותם של אמנות הויכוח, העלאת הטיעונים והשיכנוע בתחום העיסקי ובתחום השיווק בעיקר כישראלים הנוטים לויכוח ולא לשיחה... קרא עוד
  • מהי מידענות שיווקית ומי צריך את זה ?
    ניהול השיווק
    13/03/2013
    הסביבה השיווקית המודרנית מורכבת, תחרותית ודינאמית מאי פעם. האם יש מספיק מידע, או שמא דווקא יש יותר מידי מידע, בכדי לקבל החלטה שיווקית מושכלת? קרא עוד
  • מולטיטאסקינג זו לא מילה גסה
    ניהול השיווק
    25/02/2013
    אפי להב מספר על היכולת לבצע כמה דברים בו זמנית ועל הכלים שיכולים לעזור לנו לעשות זאת קרא עוד
  • איזה כלי שיווקי הוא משתלם יותר?
    ניהול השיווק
    28/01/2013
    לרשות מנהל השיווק עומד בדרך כלל, תקציב שיווק המוגבל בהיקפו. הרי, הוצאה בגין שיווק מהווה חלק מהוצאות התפעול של החברה בה הוא עובד, והגדלה של הוצאה זו מורידה את שיעורו של הרווח התפעולי של החברה. קרא עוד
  • מיקור חוץ או לשמור בבית
    ניהול השיווק
    19/03/2012
    הפילוסוף והסופר האמריקאי הנרי דיוויד תורו, אמר "אין זה די להיות עסוק; גם הנמלים עסוקות. השאלה היא - עם מה אתה עסוק?". בעולם בו הקרב על הלקוח הופך למורכב יותר, וטכנולוגיות שיווק משנות את חוקי המשחק במהירות, ארגונים רבים מוצאים עצמם עסוקים בנושאים אלה מאשר בפעילות הליבה. קרא עוד
  • לא לשכוח את האנשים
    ניהול השיווק
    14/11/2011
    בכל עשור פורחת תורת ניהול חדשה. בשנות ה- 20 MBI, ב- 60 ניהול ע"פ יעדים ומדדים (MBO) וכעת ה- MBV ממוקדת הערכים. כל תורה טוענת לכתר המוצלחת ביותר ופוסלת את קודמותיה. אך בעוד, רוב שיטות הניהול מתמקדות ביעדים ובמדדיתם הן שוכחות את כלל היסוד- ניהול עוסק בעיקר באנשים ולא בטכניקות או נהלים. ומנהלים, לעיתים קרובות שוכחים את המובן מאליו: It's all about people. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד