חדשנות דיגיטלית בעולם הרכב
השבוע צפיתי בסרט דוקומנטרי מרתק שעסק בהשפעה של המכונית החשמלית על תעשיית הרכב הבינלאומית רווית היצרים והאתגרים, בדגש על חברת TELSA בניצולו של אילון מוסק. למי שלא מכיר, אילון מוסק הוא איש רב פעלים (וקבלות) שנחשב כיום לאחד המנכל"ים היצירתיים, חדשניים ובעלי החזון המשפיעים ביותר בעולם. מלבד העובדה שאילון מוסק נמנה עם מקימי חברת PayPal(שלימים נמכרה ל- eBay ), הוא כיום משמש כמנכ"ל ו- CTO של חברת SpaceX וגם משמש כמנכ"ל חברת הרכבים החשמליים TELSA אותה הקים. קל להבין מהרגע הראשון למה אילון מוסק נחשב לאגדה עוד בחייו, נדמה שהוא מצליח למקד את הצורך האמיתי של הלקוחות שלו ולכוון ולגייס את העובדים שלו לחשוב כמוהו ולייצר מוצרים חדשניים שהם לגמרי Disruptive בשוק בו הם פועלים.
חברת TESLA נחשבת לסיפור סינדרלה בשוק הרכב הבינלאומי, כשלאורך השנים הצליחה להציג רכבים פורצי דרך מבחינת הטכנולוגיה וכמובן הביצועים בשטח. הרכבים של TESLA הם ביטוי לחדשנות אמיתית ופורצת דרך החל מהחומרים שהרכבים מורכבים מהם, שיטת השיווק והמכירה, העמידה חסרת הפשרות בבטיחות (הרבה יותר אגב מרכבים סטנדרטיים בשוק) וכמובן העובדה שמדובר במכוניות חשמליות וכתוצאה מכך חסכוניות וידידותיות לסביבה. חשוב לזכור שקברניטי ענף הרכב פועלים באחד מהענפים התחרותיים ביותר בעולם, עליהם להתמודד עם שלל אתגרים כלכליים, תרבותיים וטכנולוגיים המשפיעים הלכה למעשה על הרכבים היוצאים מפס היצור שלהם: עצם השאלה האם יש עתיד לרכב החשמלי והאם הוא יהפוך יום אחד לנחלת הכלל ייצרה אין ספור דיונים וספקולציות.
חלק מהמנכל"ים הגדולים בתעשייה (ו- GM בראשונה) זלזלו לחלוטין בחזון המכונית החשמלית בכלל ובמאמצים האדירים של מוסק ועובדיו בפרט. מצד שני, שינויים בכלכלה העולמית ועם התפתחות הטכנולוגיה כמו גם הציפייה הצרכנית לחדשנות אמיתית בעולם הרכב טרפו את הקלפים וגרמו גם לאחרון ההססנים לשקול את נושא הרכב החשמלי מחדש. עד כדי כך שיצרניות רכב כמו ניסן עיצבו מחדש את האסטרטגיה העסקית ארוכת הטווח שלה ומכוונת לשוק החשמלי.
אבל המטרה של הפוסט הזה הוא ממש לא להתמקד ברכבים של חברת TESLA , אלא דווקא באפליקציית סמארטפון שלה. חלקכם יתקשה להבין את הקשר בין מכונית לאפליקציה, אחרים יגידו ש"כבר עשו את זה" (יצרניות רכב כגון BMW, GM ונקסוס הציגו בעבר אפליקציות שאמורות לספק לבעלי הרכבים ערך מוסף בהקשר של נסיעה ושימוש ברכב, אך בסופו של דבר רוב האפליקציות הללו מתמקדות בעזרה בעת תאונה או חילוץ במקרה שהרכב נתקע).
הגישה של TESLA שונה, והיא מתבטאת בצורה מדהימה (בעיני) באפליקציה המיועדת לבעלי דגם ה- TELSA MODEL S , המעניקה ערך מוסף ב-4 ערוצים עיקריים:
1. צפייה במד הטעינה של הרכב (למזלזלים שביניכם, מתי בפעם האחרונה יכולתם לבדוק את מד הדלק ברכב שלכם ישירות מאפליקציה?) ובכלל צריך לזכור שכשמדובר במכונית חשמלית, האפשרות לדעת מכל מקום וזמן מה רמת הטעינה הופכת למאוד משמעותית עבורכם. כך למשל תוכלו להציץ באפליקציה בזמן שהרכב מוטען בחניה, ולהמשיך בסידורים שלכם באין מפריע.
2. מעקב פיזי של הרכב בזמן אמת כולל כיווני נסיעה ומהירות ע"ג מפה (שימושי במיוחד בחניונים גדולים בהם אתם לפתע צריכים להיזכר איפה החנתם, ושימושי גם נניח כשהילדים שלכם לקחו את רכב לנסיעה עם חברים ואתם מעוניינים לדעת איפה הם נמצאים, כמה מהר הם נוסעים וכו' – במקום להתקשר ולהציק להם בשאלות, המידע שבאפליקציה מראה לכם את הכל בזמן אמת).
3. שליטה מרחוק על נעילת הרכב, חלונות ואורות (ולהפעיל את האורות בזמן החיפוש של הרכב בחניה).
4. שליטה מרחוק על הטמפרטורה הפנימית ברכב (שימושי במיוחד בימי חורף קרים או ימי קיץ לוהטים שבהם הכי כיף שהרכב ממתין לכם בטמפרטורה המתאימה למזג האוויר).
לסיכום : עולם הרכב עובר תהפוכות רבות בשנים האחרונות, וממש בשבוע האחרון קראתי שאפל וגוגל נמצאות במרוץ אסטרטגי שמטרתו להטמיע ברכבים חדשים את מערכות ההפעלה שלהן (לא ברמת המנוע כמובן אלא יותר בנושא צריכת המדיה, ההתקשרות מהרכב, חיבור הרכבים לרשת ועוד). בקיצור, יהיה מאוד מעניין בשנים הבאות גם אם לא תנהגו במכונית חשמלית בקרוב.
מאמרים נוספים בנושא
-
15/02/2021שיווק עסקים באינטרנט זה לא עניין פשוט, בטח כאשר יהיו לא מעט מתחרים שירצו גם הם לגבור עליכם. מהסיבה הזאת מוטב לבחור בחברה מומלצת לשיווק העסק קרא עוד
-
15/02/2021במאמר הבא אנו הולכים להסביר לכם כיצד פיתוח אפליקציה קשור בצורה ישירה לשיווק העסקי שלכם. קרא עוד
-
5/02/2015ממירי רגב ועד לפיד, מארה"ב ועד הודו, ממסיבות עיתונאים מתוכננים ועד הדלפות מקריות. ליאן אורן מראה כיצד ווטסאפ עושה לבחירות היום את מה שהפייסבוק עשה ב- 2013. התראה לפוליטיקאים. קרא עוד
-
15/05/2014עו"ד יריב קדם מסביר על החשיפה המשפטית של סטארט-אפים בעת עולות שיווק ומכירה של אפליקציה ועל הסיכונים האפשריים הנגזרים מכך קרא עוד
-
30/10/2013לפני זמן מה השיקה רשת מכוני השיזוף Seattle Sun Tan מארה"ב את מועדון הלקוחות שלה ב- SMS. למה? הסלולאר כיום הוא סוג של איבר גוף נוסף ובעזרת סמסים הם יכולים לשמור על קשר רציף עם הלקוחות קרא עוד
-
15/08/2013עומר מילויצקי מסביר על איך לחשוב מעבר לאפליקציה בענף המובייל דרך תחום שחווה את הצמיחה המשמעותית ביותר מבחינת מסחר מקוון - התיירות. קרא עוד
-
10/07/2013דוח חדש קובע:44% מהגולשים לא יחזרו לאתר שאינו סלולארי. איך זה קשור לכך שקוקה קולה הפסידה כסף, ושבכל דקה כ-400 לקוחות מבצעים פעולת תשלום לקפה סטארבאקס בסלולר? קרא עוד
-
11/06/2013שיווק דרך הודעות טקסט היא אסטרטגיה שזכתה לתדמית לא טובה, תומר חן מסביר איך לעשות זאת נכון באמצעות חמישה טיפים קצרים. קרא עוד
-
9/05/2013עולם הסלולר הופך להיות מהחשובים ביותר עבור כל מי שרוצה לקדם אינטרס עסקי, מדובר בזירה שכל אחד מכם חייב להכירה ואם תרצו או לא בהמשך בדרך זו או אחרת תהיו חייבים להיות שם, השאלה היא רק מתי. קרא עוד
-
4/04/2013גוגל הם אלופים בשיווק עצמי עומר מילויצקי מצא מהלך חדש שנועד להעביר מסר ברור לעסקים ולמשווקים – על החשיבות בנוכחות מקיפה של עסק ומותג במובייל בדגש על התרומה שאותה נוכחות מביאה לפעילות העסקית. קרא עוד