בוחרים דרך הווטסאפ
.jpg)
"פייסבוק זה הכי 2013". זה הסטאטוס שהעלה יאיר לפיד לעמוד הפייסבוק שלו בתחילת החודש. מטרת הסטאטוס הייתה לפרסם קבוצת ווטסאפ חדשה שהקימה מפלגת "יש עתיד", בה היא מבטיחה לעדכן את המשתמשים בדברים הכי חמים. לפיד, שבלט במערכת הבחירות הקודמת בשימושו ברשתות החברתיות, גם במערכת הבחירות הנוכחית, דואג להישאר חדשני. ונכון לעכשיו, הוא המתמודד היחיד שעושה שימוש בווטסאפ בקמפיין שלו.
אבל, מעניין לראות כי למרות שאף מפלגה אחרת חוץ מ"יש עתיד" לא ניכסה לעצמה את הכלי הזה עד כה, לקבוצת הווטסאפ של חברי הכנסת שפתחה חדשות 2 לקראת הבחירות, הצטרפו חברי כנסת רבים. שם, הם מתכתבים ביניהם על סדר היום הציבורי והפוליטי.
התכתבויות אלה הולידו מטעמים וכותרות:
אין ספק שאפליקציית ווטסאפ תהפוך לאחד הכלים המשמעותיים בכל מערכת בחירות פרלמנטריות בעולם. לא בכדי נרכשה חברת ווטסאפ על ידי פייסבוק תמורת 19 מיליארד דולר – בעולם משתמשים בווטסאפ למעלה מחצי מיליארד איש ובארץ שיעור החדירה של האפליקציה מגיע לכ- 92% מכלל הסמארטפונים. ואם זה לא מספיק, אתמול (21.01) הציגה וואטסאפ לראשונה כלי המאפשר להשתמש באפליקציה דרך המחשב. גרסת הווטסאפ במחשב תהווה תוספת לאפליקציה בסמארטפון ואפשר יהיה להשתמש בה הן על המחשב והן באמצעות המכשיר הסלולרי. בקיצור, אפליקציית ווטסאפ, אשר באמצעותה מועברים מדי יום 700 מיליון תמונות ו-100 מיליון קטעי וידאו, תהיה הרשת החברתית החזקה ביותר בשנים הקרובות.
דוגמא לשימוש פוליטי באפליקציה נראתה במערכת הבחירות לראשות ממשלת הודו שהוכרעה במאי 2014. בהודו, בה משתמשים באפליקציה כ-40 מיליון איש, הפכה ווטסאפ לכלי שימושי הן עבור המתמודדים לראשות הממשלה והן ככלי להעברת רכילויות ומסרים אודותיהם. לדוגמא, אחת השמועות שהופצו באמצעות הווטסאפ במהלך מערכת הבחירות בהודו הייתה אודות המועמד של מפלגת BJP, נרנדה מודי, לפיה הוא מחביא את נישואים ישנים.
בבחירות הקרובות לראשות הממשלה בישראל, יכולה ווטסאפ להיות שימושית במיוחד, אם ישכילו המפלגות האחרות חוץ מ"יש עתיד", לשלוח באמצעותה ממים, הודעות אישיות לאזרחים וסרטוני תעמולה. ביום ה' (15.01) הראה לפיד דרך נוספת ומקורית להשפיע באמצעות הווטסאפ, ולא באמצעות פתיחת קבוצה למפלגה – אירוח בקבוצת הווטסאפ Israel Tech Community בה חברים כמאה אנשי טכנולוגיה, מדיה חברתית, בלוגרים ועיתונאים בתחום. לפיד הוכנס ליום אחד לקבוצה זו על ידי המנהל שלה, מורד שטרן - בלוגר ופעיל בזירה הטכנולוגית בישראל.
במהלך המפגש הווירטואלי ענה לפיד לחברי הקבוצה על שאלותיהם השונות: כיצד לדעתך אפשר, ולא דרך מענקים, לעודד חברות בינ"ל להשקיע ולהרחיב כאן את מרכזי הפיתוח שלהן, למרות העלויות הגבוהות? איך לדעתך אפשר לשלב את האוכלוסיה הערבית במגזר הטכנולוגי? כיצד עולה בקנה אחד עידוד רכישה אונליין ובמקביל קריסה של רשות הדואר?
אך לצד ההגעה לקהלים רבים באמצעות האפליקציה, יש בה גם מספר בעיות עבור המתמודדים הפוליטיים בעידן בו מנהלי המדיה שלהם מנסים להגיע לקהלים מדויקים. האפליקציה לא מאפשרת שליחת מסרים לאנשים על בסיס מיקום, גיל או מעמד סוציואקונומי. ומעבר לזאת, בגלל האינטראקטיביות של ווטסאפ, במסרים שמועברים באמצעותה מושקעים לרוב פחות מחשבה מאשר בכתיבת סטאטוס בפייסבוק ובטוויטר. לכן, במערכת הבחירות הקרובות, בה כל מילה תישמר לעד בענן האינטרנט, ייתכן כי התכתבויות שבעבר היו שמורות לחברים הקרובים לנו, וכעת יהפכו לציבוריות, יכולות להכשיל את המועמדים. רק ימים יגידו האם כניסת הווטסאפ לעולם הפוליטי תועיל או תרע למועמדים, אולם מה שבטוח הוא ששימוש בה יהיה כמעט בלתי נמנע.
ליאן אורן היא יועצת תקשורת במחלקה העסקית בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ'. המאמר פורסם במקור בבלוג החברה אינסרט
מאמרים נוספים בנושא
-
15/02/2021שיווק עסקים באינטרנט זה לא עניין פשוט, בטח כאשר יהיו לא מעט מתחרים שירצו גם הם לגבור עליכם. מהסיבה הזאת מוטב לבחור בחברה מומלצת לשיווק העסק קרא עוד
-
15/02/2021במאמר הבא אנו הולכים להסביר לכם כיצד פיתוח אפליקציה קשור בצורה ישירה לשיווק העסקי שלכם. קרא עוד
-
15/05/2014עו"ד יריב קדם מסביר על החשיפה המשפטית של סטארט-אפים בעת עולות שיווק ומכירה של אפליקציה ועל הסיכונים האפשריים הנגזרים מכך קרא עוד
-
8/01/2014עומר מילויצקי מסביר על אפליקציית סמארטפון של TESLA ועל החדשנות והתהפוכות שעובר עולם הרכב בשנים האחרונות לא רק במבנה המנוע אלא בעולם הדיגיטלי קרא עוד
-
30/10/2013לפני זמן מה השיקה רשת מכוני השיזוף Seattle Sun Tan מארה"ב את מועדון הלקוחות שלה ב- SMS. למה? הסלולאר כיום הוא סוג של איבר גוף נוסף ובעזרת סמסים הם יכולים לשמור על קשר רציף עם הלקוחות קרא עוד
-
15/08/2013עומר מילויצקי מסביר על איך לחשוב מעבר לאפליקציה בענף המובייל דרך תחום שחווה את הצמיחה המשמעותית ביותר מבחינת מסחר מקוון - התיירות. קרא עוד
-
10/07/2013דוח חדש קובע:44% מהגולשים לא יחזרו לאתר שאינו סלולארי. איך זה קשור לכך שקוקה קולה הפסידה כסף, ושבכל דקה כ-400 לקוחות מבצעים פעולת תשלום לקפה סטארבאקס בסלולר? קרא עוד
-
11/06/2013שיווק דרך הודעות טקסט היא אסטרטגיה שזכתה לתדמית לא טובה, תומר חן מסביר איך לעשות זאת נכון באמצעות חמישה טיפים קצרים. קרא עוד
-
9/05/2013עולם הסלולר הופך להיות מהחשובים ביותר עבור כל מי שרוצה לקדם אינטרס עסקי, מדובר בזירה שכל אחד מכם חייב להכירה ואם תרצו או לא בהמשך בדרך זו או אחרת תהיו חייבים להיות שם, השאלה היא רק מתי. קרא עוד
-
4/04/2013גוגל הם אלופים בשיווק עצמי עומר מילויצקי מצא מהלך חדש שנועד להעביר מסר ברור לעסקים ולמשווקים – על החשיבות בנוכחות מקיפה של עסק ומותג במובייל בדגש על התרומה שאותה נוכחות מביאה לפעילות העסקית. קרא עוד