חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

יפעת בקרת פרסום מציגה: דירוג הפרסום לשנת 2009

בדקות אלה מציגה חברת יפעת בקרת פרסום את דירוג הפרסום לשנת 2009. קטגוריית הפרסום המובילה: רשתות שיווק, המותג המוביל: פלאפון, המפרסם המוביל: קבוצת שטראוס ומשרד הפרסום המוביל: מקאן אריקסון.

 

קטגוריות פרסום

רשתות השיווק מובילות; פרסום חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית ושירותי ה-ISP בעלייה; פרטנר הגדילה ההשקעה בפרסום ב-45%

 

קטגוריית רשתות השיווק ממשיכה לבלוט ולהיות הקטגוריה המושקעת בפרסום בישראל. בקטגוריה הושקעו השנה לא פחות מ- 323 מיליון ₪ בפרסום, ושלוש המפרסמות הגדולות בה היו ריבוע כחול, שתמכה פרסומית במגה בול באמצעות מקאן אריקסון וברשת מגה באמצעות שיטרית מדיה גרופ; סופרפארם באמצעות באומן בר ריבנאי ו- NEXT IN; ושופרסל באמצעות גיתם BBDO, אדלר חומסקי ורשבסקי ופרסום בריקמן.

רשת רבוע כחול נתנה עדיפות פרסומית השנה למגה בול, מותג חדש יחסית המיוצג ע"י אברי גלעד כפרזנטור, על פני מגה הוותיק יותר. סופרפארם המשיכה עם שלל מבצעים ותמכה באופן בולט בכרטיס האשראי לייף סטייל, אותו שדרגה השנה, ואילו שופרסל תמכה פרסומית ברשת הכללית, ונתנה העדפה פרסומית השנה לשופרסל דיל על פני שופרסל ביג.

קטגוריית התקשורת הסלולרית ממוקמת במקום השני בטבלה. פרטנר היא המפרסמת עם הגידול הניכר ביותר בהשקעה פרסומית. החברה הגדילה את תקציב הפרסום שלה בכ- 45% עקב הכניסה לחבילות תקשורת ביתית, שירות גלישה מהלפטופ, מחירים ידועים מראש ועוד. משרדי הפרסום של החברה הם שלמור אבנון עמיחי, ראובני פרידן, אידיאולוג'יק ו- Y&R INTERACTIVE.

פלאפון הגדילה אף היא את השקעתה הפרסומית השנה בכ- 15% עקב השקת רשת ה- GSM החדשה באמצעות אדלר חומסקי ורשבסקי, שיצר בפברואר 2009 עבור פלאפון שפה פרסומית חדשה ובולטת המבוססת על עולמות הפנטזיה.

סלקום היא חברת הסלולר היחידה שקיצצה בתקציב הפרסום שלה השנה לעומת המתחרות, וייתכן שהסיבה היא ההשקעות המאסיביות בפסטיבל ערד. סלקום בלטה השנה במיצובה כחברת מוסיקה ותוכן עם פרסום לווליום ערד, "הבית של המוסיקה", שירות המכ"מ, מסלולי משפחה, סדרת הריאלטי "מגודלים" ועוד, באמצעות גיתם BBDO ומקאן אריקסון.

לדברי נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "הקטגוריה הסלולרית חוותה השנה מהפך עקב השקת הרשת החדשה של פלאפון, הכניסה של פרטנר לתקשורת ביתית והחלפת הבעלים בחברה, כניסתה של סלקום לתחום המדיה וכמובן כניסת האייפון לישראל. אנו צופים כי בשנה הקרובה נחווה גם פרסום מאסיבי יותר של אפליקציות סלולריות שהופכות להיות הדבר החם הבא".

קטגוריית מוצרי החשמל תופסת את המקום השלישי השנה על חשבון קטגוריית הרכב הפרטי. ההתפתחויות הטכנולוגיות והורדת המחירים של שלל המוצרים בקטגוריה עקב התחרותיות הגדולה בה, הגבירו את ההשקעות בפרסום והיא הגדילה את נפח הפרסום בכ- 8%. המותגים המובילים בפרסום בקטגוריה הם מחסני חשמל מבית אלקטרה (העובדים ללא משרד פרסום), א.ל.מ באמצעות רגב קוויצקי ושקם אלקטריק שעברו לאדלר חומסקי ורשבסקי.

קטגוריית הטלוויזיה הרב ערוצית עלתה השנה מהמקום ה-11 למקום ה-6 והגדילה את ההוצאה לפרסום ב- 35%. הסיבה העיקרית היא הגידול בתקציב הפרסום של HOT לשירותי הטלוויזיה שלה, שאותם מיעטה לפרסם ב- 2008, והתחלת פרסום בולט של ערוץ 24 שחלק ממניותיו נרכשו על ידי קשת, בערוץ 2. הפרסום הבולט בקטגוריה היה תחת השפעת שידורי ה- HDאשר הולכים ותופסים אחיזה, והממירים המקליטים YES MAX ו- HOT MAGIC.

קטגוריית ה- ISP היא דוגמא לעוד קטגוריה ששינויים טכנולוגים גרמו להאצה פרסומית בה. האינטרנט המהיר של בזק – NGN ו- הוט – UFI, הכניס את הקטגוריה אל המקום התשיעי עם גידול של 53% לאחר שכלל לא נכנסה ל- 20 הגדולות בשנה שעברה. בזק הרואה בתחום זה מנוע צמיחה עיקרי, הוציאה לא פחות מ- 21 מיליון ₪ השנה במחירים ריאלים על פרסום האינטרנט המהיר שלה, כאשר חלק נכבד מזה הוקצה לטובת ה- NGN באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי. הוט לעומתה, מפרסמת בווליום נמוך יחסית את יכולות האינטרנט המהיר שלה באמצעות באומן בר ריבנאי וגורני אינטראקטיב.

לסיכום: הקטגוריות הבולטות בעלייה שלהן השנה הן: טלוויזיה רב-ערוצית, מוצרי חלב ו-ISP, ואילו הקטגוריות שצימצמו נפח פרסומי השנה הן ביגוד, משרדי ממשלה, כרטיסי אשראי וסרטים.

 

ובהשוואה אל שנת 2000:

נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "ההשוואה אל שנת 2000 מעניינת מכיוון שהשינויים בהשקעה הפרסומית בקטגוריות השונות מעידים על שינויים תרבותיים ושינויים בהרגלי הצריכה במדינת ישראל. רשתות השיווק שעברו תהליך של התמזגות מחד, לצד פריחת רשתות פרטיות מאידך, הפכו לכוח הפרסומי הגדול ביותר במדינה עם שלל מותגי בית תוך כדי שהן מתחרות בספקים. קטגוריית הביגוד שהיתה רק במקום ה- 20 בשנת 2000 התחזקה משמעותית עקב פריחת הקניונים והתפתחות תרבות המותגים. תת ענף רכב ותחבורה גדל מאד בשל פריחת חברות הליסינג שלא היו פופולאריות בעוצמה כזו בשנת 2000, וקטגוריית בתי ההשקעות עלתה מהמקום ה- 53 אל המקום ה- 19, בשל רפורמת בכר שהחייתה את קטגוריית בתי ההשקעות והגדירה אותה מחדש כקטגוריה תחרותית ביותר".

 

 

מפרסמים ומותגים

החברה המרכזית למשקאות השקיעה כ-10 מיליון ₪ בפרסום יוגורט מולר; תנובה עלתה מהמקום ה- 15 אל המקום התשיעי עם גידול של 40% בתקציב הפרסום שלה; פלאפון הגדילה ב-31% את ההשקעה בפרסום ל-66 מיליון ₪

 

מפרסמים

קבוצת שטראוס ממשיכה להיות המפרסמת המובילה במדינה ישראל עם גידול של כ-5% בהוצאה לפרסום שלה והוצאה ריאלית מוערכת לפרסום של כ- 108 מיליון ₪.

המותגים הבולטים של הקבוצה בפרסום היו דנונה עם מארז ילדים חדש, המלצות בריאות לACTIVIA, חלב יטבתה, ומילקי בטעמים חדשים בכיכובם של סנדי בר ואקי אבני. משרד הפרסום למותגים אלו הוא שלמור אבנון עמיחי.

במקום השני ממוקמות החברה המרכזית למשקאות ואלקטרה מוצרי צריכה עם הוצאה ריאלית דומה לפרסום של כ- 83 מיליוני ₪. המותגים המושקעים ביותר של החברה המרכזית בפרסום היו יוגורט מולר עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 10 מיליון ₪ תוך כדי המשך שימת דגש על מסרים מהטבע והשקות של מוצרים וטעמים חדשים, קוקה קולה שחגגה את קוקה ווילג' באכזיב בקיץ, וספרייט תחת הסלוגן: "THE SPRITE WAY" באמצעות גלר נסיס.

המותג המושקע ביותר בפרסום של אלקטרה מוצרי צריכה היו מחסני חשמל, עם הקמפיין האלמותי "שלם וקח". מחסני חשמל ממשיכה להיות שחקן חריג בנוף הפרסומי מכיוון שהיא מפרסמת גדולה יחסית המפרסמת במיקומי פרימיום בעיתונות היומית, כאשר היא עובדת ללא משרד פרסום ומשתמשת בקריאטיב בסיסי הממצב אותה כשחקנית מחיר. אלקטרה פרסמה בווליום גבוה גם את מזגני אלקטרה וגם את שקם אלקטריק – אשר לקראת סוף השנה עברו שניהם לעבוד עם אדלר חומסקי וורשבסקי.

תנובה עלתה מהמקום ה- 15 אל המקום התשיעי עם גידול של 40% בתקציב הפרסום שלה. החברה גיוונה משמעותית את קו המוצרים של יופלה והשיקה באמצעות מקאן אריקסון את סדרת GOOODY GOOODY, YYY, שטוזים ועוד. כמו כן, החברה החלה לפרסם מעל לקו את מותג הבשר "אדום אדום" באמצעות גליקמן נטלר סמסונוב.

עוד מפרסמת שגדלה השנה משמעותית היא קבוצת בנק הפועלים, שכלל לא נמנתה על 20 המפרסמות הגדולות של שנת 2008. בנק הפועלים ממוקם השנה במקום ה- 15 בטבלה עם גידול של כ- 44% בתקציב הפרסום בזכות סדרת קמפיינים לניהול נכון של תקציב המשפחה והשקת סניפי "פועלים אקספרס". משרד הפרסום הוא אדלר חומסקי וורשבסקי.

לדברי נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "המפרסמים שהורידו משמעותית את תקציב הפרסום השנה הם G&P עם הפחתה ניכרת בפרסום פנטן ואולוויז, ואיי.די.איי חברה לביטוח שהפחיתה משמעותית את הפרסום בחברת מימון ישיר".

 

מותגים

פלאפון מוביל עם ההשקה מחדש; מזרחי טפחות רשם 90% גידול בהוצאה לפרסום עם קמפיין "להעביר את דביר"

פלאפון שמותגה מחדש השנה בפברואר 2009 עקב השקת רשת ה- GSM באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי, היא המותג המוביל עם גידול של 31% בתקציב הפרסום והוצאה ריאלית של כ- 66 מיליון ₪. מותגים בולטים נוספים השנה הם בנק מזרחי טפחות עם גידול של כ- 90% בעקבות הקמפיין המדובר "להעביר את דביר" באמצעות ראובני פרידן, ולעומק התודעה ותמי 4 שגדל בכ- 61% באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי עם קולקציית רטרו ומכשיר PRIMO המתקדם.

 

 

משרדי פרסום

מקאן אריקסון מוביל את טבלת משרדי הפרסום 10 שנים ברציפות; אדלר-חומסקי עלה ב-15% בשנת 2009; גליקמן נטלר סמסונוב עלה מהמקום ה-9 למקום ה-7

מקאן אריקסון ממשיך להוביל שנה נוספת את טבלת משרדי הפרסום, עם גידול של כ- 2% בהוצאה לפרסום שלו. שני הלקוחות הגדולים של מקאן בשנת 2009 היו המשביר החדש לצרכן עם שלל מבצעים לכל אורך השנה בכיכובה של מורן אטיאס, ו- YES עם YES MAX HD, ערוצי YES STARS DRAMA ועוד. כמו כן, בלט המשרד בקמפיינים רבים ועתירי מדיה למוצרי יופלה, מגה בול, מסלול משפחה של סלקום, סלטי צבר, לאומי דיגיטל ועוד.

במקום השני, אדלר חומסקי ורשבסקי, שנהנה מגידול מרשים השנה של כ- 15% בהיקפי הפרסום באמצעותו. המשרד היה זה שהשיק את הרשת החדשה של פלאפון אותה מיתג מחדש, וכמו כן נהנה מגידול בתקציב הפרסום של תמי 4, מזגני טורנדו, בזק NGN, הלוטו החדש ועוד.

באומן בר ריבנאי ממוקם במקום השלישי עם קיטון של כ- 3% בהיקף התקציבים בו. המשרד בלט השנה עם פרסום לסופר-פארם שהפכה לאחת המפרסמות הגדולות בישראל, הטלוויזיה בכבלים של הוט, שלל מוצרי עלית מקבוצת שטראוס ועוד.

גליקמן נטלר סמסונוב משפרים מיקום, גדלים בכ- 7% ומטפסים מהמקום ה-9 אל המקום השביעי, אותו הם חולקים עם ראובני פרידן. גליקמן נטלר סמסונוב בלטו השנה עם פרסום לבנק הבינלאומי הראשון בכיכובו של אסי כהן, דואר ישראל עם אלי ומריאנו, ג'יימס ריצ'ארדסון, רנו בכיכובו של עידו רוזנבלום ועוד.

גלר נסיס פובליסיס הממוזג ממוקם במקום התשיעי בטבלה עם פרסום לויזה כ.א.ל, נוקיה, 012, שברולט ועוד . יש לזכור כי המשרד התמזג עם אריאלי בנובמבר 09, ובמידה והיה פועל במתכונתו הממוזגת במשך שנה שלמה, היה מתמקם במקומות 6-7.

 

נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "אין ספק שאחת התופעות הבולטות ביותר השנה בגזרת משרדי הפרסום הוא משרדה של רות שיטרית שנכנס השנה ל- 20 הגדולים עם גידול של כ- 61%, בעיקר בגלל בזכות תקציב מגה והגידול בתקציב הפרסום של חברת דור-אלון".

 

המשרדים עם הירידות הגדולות ביותר השנה הם יורו ת"א עקב הירידה בתקציב הפרסום של CREMA, קליה אל אקנומיקה והפסקת פרסום כלל פיננסים – קרנות, פוגל OGILVY בשל הפסקת העבודה עם המשביר לצרכן, וקיטון בתקציב הפרסום של פולקסווגן, B Oral ומוטורולה וענבר מרחב שקד בשל הקיטון בתקציב הפרסום של ניסאן, אוויס, CROCKER ועוד.

 

ובהשוואה אל שנת 2000

ההשוואה אל שנת 2000 מבליטה את ההישג הפנומנלי של מקאן אריקסון המצליח לשמור על המקום הראשון במשך 10 שנים ברציפות. כמו כן ניתן לראות את הטיפוס המשמעותי שעשה אדלר חומסקי ורשבסקי ממקום 6 למקום 2. עוד בולטים בעשירייה הראשונה שני משרדים המצליחים לגדול באופן עקבי: יהושע TBWA שעלה מהמקום ה-12 למקום 6 וגליקמן נטלר סמסונוב שעלו מהמקום ה- 15 למקום השביעי.

הקפיצה הדרמטית בעשיריה השניה שייכת ללא ספק לשיטרית מדיה גרופ, שפתחה את משרדה רק בשנת 2004 והיום היא ממוקמת ב- 20 הגדולים.

 

מפרסמי העשור

שטראוס היא הגדולה ביותר עם הוצאה ריאלית של כ- 780 מיליון שקל; פרטנר היא מפרסמת הסלולר הגדולה ביותר עם השקעה של כ-528 מיליון שקל

 

חברת יפעת בקרת פרסום הפועלת מזה שנת 1993, מפרסמת לראשונה את דירוג חמשת מפרסמי העשור משנת 2000 עד שנת 2009.

מתוך עשרות אלפי מפרסמים שהיו פעילים בעשר השנים האחרונות, אין ספק שקבוצת שטראוס היא הגדולה ביותר עם הוצאה ריאלית מרשימה לפרסום של כ- 780 מיליון ₪ באמצעותו תמכה במהלך השנים בעשרות מותגים, כאשר התמיכה המאסיבית ביותר היתה במותג הדגל דנונה באמצעות שלמור אבנון עמיחי.

שטראוס עובדת כיום עם שלושה משרדי פרסום מהעשירייה הראשונה, כאשר לאחרונה הכניסה בנוסף לשלמור אבנון עמיחי ולראובני פרידן המטפל בתקציב הגלידות של הקבוצה, גם את באומן בר ריבנאי המטפל בחלק מתקציבי עלית.

פרוקטר אנד גמבל הבינלאומית ממוקמת במקום השני לאורך העשור. החברה שבשנה האחרונה דווקא הקטינה את תקציבי הפרסום שלה, היתה ועודנה מהמפרסמות הדומיננטיות במשק ותמכה לאורך השנים בלא מעט מותגים כאשר המושקעים ביותר מבחינת פרסום היו: הד אנד שולדרס באמצעות באומן בר ריבנאי, אולוויז ואולדייז באמצעות גלר נסיס פובליסיס.

פרטנר היא מפרסמת הסלולר הגדולה של העשור, עם הוצאה של כ-528 מיליון שקל לאורך עשר השנים האחרונות. שנת 2009 היתה שנת שיא בפרסום עבור החברה עם הכניסה המאתגרת לתחום שירותי התקשורת הביתית והגלישה באינטרנט. אחריה ברשימת המפרסמים הגדולים החברה המרכזית למשקאות עם כ-500 מיליון שקל, וסוגרות את החמישייה המובילה יחד קבוצת אסם, תנובה ופלאפון עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-495 מיליון שקל.

 

כתבות נוספות

עבור לתוכן העמוד