הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

בחירות במדיה החברתית: האם פייסבוק זה הכי 2013?

12/02/2015
בחירות במדיה החברתית: האם פייסבוק זה הכי 2013?

טלי עוז אלבו , בעלת let's face it לשיווק במדיה חברתית ומלווה אנשי ציבור ופוליטיקאים בכתיבה שיווקית

לפני יותר מעשור בעימות הטלוויזיוני שהתקיים בין סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, לסנטור המועמד לתפקיד סגן הנשיא, ג'ון אדוארדס, בשלביה האחרונים של מערכת הבחירות בארה"ב, היפנה צ'ייני את קהל הצופים לאתר אינטרנט, שבו היו אמורים למצוא מידע עדכני על פעולות הנשיא, תוכניותיו לעתיד והבטחותיו לבוחרים.


מהרגע ההוא ועד עתה לא תמצאו מפלגה, איש ציבור או פוליטיקאי שלא מתהדר באתר, דף פיייסבוק, ערוץ יוטיוב ומגוון נוסף של רשתות חברתיות. בבחירות הקודמות היה זה יאיר לפיד ששיחק משחק חדש. הוא דיבר עם הציבור בדף הפייסבוק שלו ויצר שיח מסוג חדש בעולם בו גם ככה כולם שוהים ברשת החברתית וכולם פנו לדרך הזו ועשו את אותו הדבר בדיוק (שלי יחימוביץ למשל הזדרזה והכניסה בעת ההיא שימוש מכוון בפתיחת הסטטוסים שלה במילים החוזרות: ״היי זאת שלי...״ ), אלא שלא מדובר רק בשיח שלהם מול הציבור, מדובר בהפיכת הרשת החברתית לכלי אליו מגיעה התקשורת כדי לקבל מידע וזאת אחרי מאות שנים בהם הפוליטיקאים היו מחזרים לפתחם של ערוצי טלויזיה ומערכות עיתונים. היום כבר ברור לכל כי איש ציבור יכול להקים לעצמו את ערוץ התקשורת שלו (אם הוא רוצה פנים מול פנים הוא פשוט מצלם סרטון. אם הוא רוצה להביע דעה - הוא פשוט כותב פוסט). כמובן שיש צורך גם באנשי מקצוע שיעמדו לצידו כדי להביא לחשיפה אך בוודאי ובוודאי לא מדובר באותם ימים בהם היה עליו להזיע כדי שדעתו תישמע.


כמנהלת דפי פייסבוק ויועצת שיווק לאנשי ציבור ופוליטיקאים אני יכולה להעיד שגם בשיגרה ובימים בהם אין בחירות, השימוש בדפי פייסבוק וערוצי יוטיוב עבור פוליטיקאים הוא שימוש נרחב ועוצמתי. בוודאי ובוודאי שהעוצמות מתגברות בעת בחירות. דף פייסבוק של שר או ח״כ מופצץ בכל יום בעשרות פניות ציבור ביום ומהווה קשר ישיר עם הבוחר וסיוע לו בעת הצורך ובלי תיווך או עיכוב משמעותי. ח״כים ושרים שמבינים את חשיבות הקשר הזה, מתפעלים את הזירה באופן מקצועי וטוב (אפשר לראות את זה היטב בדף של שרת הבריאות לשעבר ח״כ גרמן) ואין לזה תחליף בשום חוג בית.


 
והנה אנחנו טרם בחירות במדינה ולפני שבועיים קרא לפיד למעבר לווטסאפ ככלי לשיח עם הציבור ואמר: ״פייסבוק זה הכי 2013״. ומה באמת הוא התכוון?
 
מרבית הצעירים כבר נטשו את הפייסבוק והשיח העיקרי שלהם נמצא בווטסאפ. בעיקר כשמדובר בבני נוער (והרצון להגיע לציבור הבוחרים החדש), הרי שיש משמעות אדירה להתארח בקבוצות ווטסאפ קיימות ולהעביר הודעה/תמונה ויראלית שתרוץ מעצמה במהירות מהודעה להודעה בתוך אינסוף קבוצות בהן כל אחד מאיתנו נמצא.  השילוב בין כל הרשתות החברתיות הקיימות וניצול הרשתות החברתיות המובילות ככלי עיקרי להעברת המסרים, הוא שילוב מנצח.


בימים של שגרה - המשוואה הנכונה עבור אנשי הציבור היא לדווח לציבור אודות העשייה שלהם ובזמן אמת. והנה עצה קטנה ממני עבור אנשי ציבור השוהים במדיה החברתית: אל תתאמצו להיות משהו שאתם לא! תהיו אתם ותכתבו מהלב. הציבור חש בכך מיד בעיקר כשמדובר בפייסבוק ויוטיוב. סיפורים אנושיים, אמיתיים, תחושות ופירוט עשיה כשהם מגיעים מכתיבה אישית הם חזקים הרבה יותר מכל קמפיין מהוקצע שישכנעו אתכם לעשות.
השבוע עשה שימוש השר אורי אורבך בדף הפייסבוק שלו, להעברת מסר אישי. התקשורת געשה נוכח האשפוז שלו בשל מחלה בבית החולים והוא הבין שכדי לעצור את חרושת השמועות כדאי ורצוי לו לכתוב סטטוס שלו עצמו. זוהי בדיוק הדוגמא למסלול עוקף תקשורת שיוצא מהלב.


 
הבחירות מביאות עמם קמפיינים עם סרטונים ויראלים, מסרים וסטטוסים, תמונות מהשטח, קבוצות בפייסבוק, קבוצות בווטסאפ ואינסוף פרסומות בפרסום הממומן. מה שבטוח - משעמם לא יהיה כאן.

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד